دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

کپی برداری و بازنشر مطالب من در این وبلاگ با ذکر منبع و نام نویسنده بلامانع است .

انواع لنت ترمز

يكشنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۸، ۰۳:۱۸ ب.ظ

امروزه انواع مختلفی از لنت ترمز خودرو شامل لنت‌های آلی (ارگانیک)، نیمه فلزی، فلزی و سرامیکی در بازار وجود دارد.

لنت‌های ترمز ارگانیک:  از مواد ارگانیک ساخته می‌شوند. این نوع لنت‌ها اگرچه باعث طول عمر بیشتر اجزای سیستم ترمز خودرو می‌شوند اما از قدرت ترمزگیری کافی در سرازیری ها وهنگام خیس شدن برخوردار نیستند. این لنت ها دارای ساختاری نسبتا نرم بوده و عمر آنها کمتر از سایرین است.

لنت های نیمه فلزی: پرکاربردترین نوع لنت خودروهای عادی از همین جنس ساخته می‌شود. این لنت‌ها شامل آهن، فولاد و گرافیت بوده و انتقال حرارت خوبی را از خود نشان داده و دیرتر داغ می‌شوند. به دلیل طول عمر، قیمت و کارکرد مناسب، این لنت‌ها انتخاب مناسبی برای مصارف عادی و خودروهای سواری معمولی به شمار می‌روند. لنت‌های نیمه فلزی معمولا بین 30 تا 80 هزار کیلومتر (بسته به کیفیت، نوع و درصد مواد تشکیل دهنده) کارکرد خواهند داشت.

لنتهای تمام فلزی: این لنت‌ها از نظر قیمت ،کیفیت و کارآیی در سطح بالاتری نسبت به لنتهای نیمه فلزی قرار دارند. تقریبا تحت هر شرایطی قدرت عالی بازدارندگی و اصطکاک مناسب از خود نشان می‌دهند اما باعث خوردگی بیشتر دیسک  (یا کاسه ترمز) می‌شوند. در لنت‌های تمام فلزی از روانگرهای کامپوزیت به جای گرافیت استفاده شده است. این لنت ها به دلیل سر و صدای زیاد و عمر کوتاه برای مصارف عادی مناسب نیستند.

لنت ترمز سرامیکی: در لنت‌های ساخته شده از سرامیک به جای فولاد از مس استفاده شده و انتقال حرارت آن افزایش یافته است که باعث خنک‌تر ماندن آن در حین کار می‌شود. همچنین مس باعث افزایش عمر لنت خواهد شد. این لنت‌ها کم صدا بوده و بیشتر در خودروهای مسابقه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. عیب عمده آن‌ها قیمت بالایشان است. 

لنت ترمز زینتری: کاربرد این مدل در خودروهای مسابقه‌ای، آفرودی و در هوایپماهاست. اگر از این لنت‌ها برای خودروهای سواری معمولی استفاده شود قدرت ترمزگیری به شدت کاهش می‌یابد ضمن آنکه لنت‌های زینتری موجب سایش بسیار دیسک ترمز می‌شوند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۸/۱۲
م . طاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی