یازده دلیل شایع برای بد کار کردن درجا یا ریپ زدن موتور rough idle و راه های رفع این عیوب (بخش دوم)
ریپ زدن موتور در دورهای پایین و در حالت درجا یک عیب شایع است که باید در اسرع وقت به آن رسیدگی و آنرا رفع نمود چون ممکن است نشانهای از وجود مشکلات بزرگتر باشد.
چهارمین دلیل رایج برای بدکار کردن و ریپ زدن موتور نقص در کویلها یا وایرشمعها است. ایجاد ترکهای ریز روی وایر شمع در اثر طول عمر بالا یا آلودگیهای ناشی از آب یا چربی یا حرارت موتور باعث نشتی جرقه و عدم انتقال درست جریان الکتریسیته به شمع و در نتیجه بدکار کردن موتور میشود. در این صورت معمولاً یک یا چند سیلند دچار مشکل شده و چراغ چک انجین روی داشبورد روشن میشود . تشخیص عدم تولید جرقه کافی در هر سیلندر و عیب یابی کویل یا وایر شمعها از طریق بررسی دستی یا دستگاه دیاگ صورت گرفته و تعویض قطعات معیوب به حل این مشکل کمک میکند
پنجمین دلیل بد کار کردن یا ریپ زدن موتور گرفتگی فیلتر هوای ورودی موتور است. ذرات ریز غبار و کربن و سایر آلودگیهایی که وارد فیلتر میشود جذب شده و به مرور امکان عبور هوا کمتر و کمتر شده و باعث بد کار کردن موتور میشود. بنابراین باید به تعویض به موقع فیلتر هوا توجه ویژه داشت. هرچه کیفیت فیلتر هوای مصرفی بالاتر باشد فیلتراسیون بهتری روی هوای ورودی انجام شده مدت زمان بیشتری میتواند هوا را به خوبی از خود عبور دهد.
ششمین دلیل و شاید یکی از دلایل بسیار مهم بد کار کردن موتور که معمولا مورد غفلت قرار میگیرد وجود نشتی هوا در مسیر هوای ورودی به موتور است که به نام نشتی خلاء در مقاله دیگری در همین وبلاگ به آن پرداخته شده است. در حقیقت اگر هوای ورودی از هر طریقی به جز فیلتر هوا وارد شود (مثلا وجود نشتی و ترک لوله ها و اتصالات و بستها) سنسورهای MAF و MAP موتور در تشخیص مقدار هوای ورودی دچار اشکال شده و در نتیجه نسبت سوخت به هوا بطور غیر استاندارد توسط ECU تغییر میکند و موتور دچارایراد بدکار کردن میشود. بستها و اتصالات و لولههای هوا و محفظه فیلتر هوا همیشه باید از نظر سلامت چک شود. در صورتی که چراغ چک انجین داشبورد روشن شده باشد توسط دستگاه دیاگ خطای P0171 , P0174 مشاهده مشود
سلام. مطلب جالبی بود. موفق باشید