دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

کپی برداری و بازنشر مطالب من در این وبلاگ با ذکر منبع و نام نویسنده بلامانع است .

۱ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

مکانیزم قفل شدن دنده خودروهای گیربکس اتومات در حالت پارک P به دو صورت اتفاق میفته

اولی مکانیزم مکانیکی و الکتریکی داخل خود دست دنده که توسط دکمه روی لور متصل به سلونوئید شیفتر (کشنده الکتریکی) برای عقب راندن یک زبانه پلاستیکی داخل مجموعه دست دنده داخل کابین عمل میکنه و وقتی از کار بیفته مثلا سلونوئید یا دکمه یا سیم کشی خراب بشه یا نقص فنی بزرگ در کامپیوترهای خودرو تشخیص داده بشه و زبانه پلاستیکی کنار نره باید قاب تزئینی دور دست دنده رو باز کرد و با فشار دادن دکمه پلاستیکی مکانیکی معمولا سفید رنگ زیر قاب تزئینی زبانه پلاستیکی قفل رو بصورت دستی کنار زد  لور رو آزاد کرد. (این مکانیزم امنیتی زبونه پلاستیکی قفل داخل لور دنده برای این تعبیه شده که راننده اشتباها دنده ها رو حین حرکت به عقب یا پارک عوض نکنه و برای جابجائی بین PوR و Dنیاز به گرفتن دکمه روی دست دنده داشته باشه پس هرگز حین حرکت و رانندگی کردن دکمه روی دست دنده اتومات رو برای تعویض دنده نباید فشار داد)

اما مکانیزم اصلی قفل در حالت پارک در داخل پوسته گیربکس اتومات قرار داره و جابجائی بین حالتهای P یا D و R بصورت مکانیکی یعنی توسط سیمی مکانیکی مثل سیم کلاچ بین اهرم دست دنده (lever) و اهرمی در گیربکس منتقل میشه. (قفل شدن این مکانیزم مکانیکی داخل گیربکس به ندرت موقع پارک در سراشیبی بدون استفاده از ترمزدستی یا خرابی گیربکس اتفاق میفته)

نکته : موقع تصادف یا ضربه بدون آسیب فیزیکی به گیربکس ، بعلت بروز کدهای خطا در سیستم نظارت الکترونیکی خودرو امکان آزاد شدن مکانیزم دست دنده داخل کابین توسط ECU  ها موقتا غیر فعال میشه  یعنی سلونوئید الکتریکی زبانه پلاستیکی داخل لور کابین کنار نمیره  و در نتیجه فقط لور یا دست دنده قفل میشه و ربطی به گیربکس نداره ، روش آزاد کردن دست دنده قفل شده رو بالاتر توضیح دادم و هر روش دیگه ای باعث آسیب رسوندن به قطعات میشه .

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۷ تیر ۹۹ ، ۰۹:۵۵
م . طاهری