دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

کپی برداری و بازنشر مطالب من در این وبلاگ با ذکر منبع و نام نویسنده بلامانع است .

همانطور که قبلاً در یک مقاله جداگانه در همین وبلاگ به آن پرداختم نشتی خلا یا VACUUM LEAK یک مشکل جدیست که بیشتر از آن چه فکرش را بکنید در خودروهای امروزی اتفاق می‌افته و مشکل ایجاد می‌کنه .

در گام نخست باید بدانیم که نشتی خلاء باعث می‌شه که میزان ورودی هوا به موتور که توسط ECU  کنترل می‌شود از تنظیم خارج شده و سنسورهای کنترل هوای ورودی شامل مپ سنسور و مف سنسور نتوانند درست عمل کرده و اطلاعات غلط به ایسیو بفرستند و ECU نتواند تعادل بین سوخت و هوا را در موتور با تنظیم درست میزان پاشش سوخت برقرار کند.

در عمل هرگونه هوای اضافه که غیر از فیلتر هوا و مجاری اصلی ورود هوای موتوراز درزها و ترکها و شکافها وارد شود بعنوان نشتی خلاء  تلقی شده و باعث بروز اختلال در عملکرد موتور خودرو در اثر اختلال و بهم ریختگی در نسبت سوخت به هوا می‌شه.

بیشترین نشانه‌های اختلال در موتور در اثر نشتی خلاء در سرعت‌های کم و دوره‌های موتور پایین‌تر اتفاق می‌افته چرا که در این حالت میزان ورودی هوای موتور بایستی کمتر باشد و در صورت وجود نشتی هوای اضافه می‌تواند در عملکرد موتور تاثیر منفی بیشتری بگذارد اما در دور موتورهای بالاتر میزان هوای ورودی به موتور بالاتر بوده نشتی خلاء خود را کمتر نشان می‌دهد.

نکته : موقع تست دیاگ خطای P0300 یا  P0171 یا P0174 بعلت نشتی خلاء می‌تواند مشاهده شود.

یکی از نشانه‌های نشتی هوا وجود صدای فسفس هوا از اطراف موتور و خصوصاً زمانی است که درب موتور باز باشد اما توجه به این نکته ضروریست که صدای نشتی خلاء از داخل بوستر ترمز که به دلیل پارگی دیافراگم لاستیکی داخل بوستر اتفاق میفته به خوبی قابل شنیدن نیست. (در اینحالت نقص در قدرت ترمز قابل مشاهده است)

یک نشانه دیگر نشتی خلاء خاموش شدن موتور پس از روشن کردن آن در ابتدای روز است اما اگر قدری به پدال گاز فشار دهید باعث روشن ماندن موتور خواهد شد. البته اگر نشتی خیلی زیاد باشد می تواند باعث شود که موتور بی دلیل خاموش شود.

در مواقعی که نشتی خلاء کم باشد می تواند باعث نوسان عملکرد و بالا و پایین شدن دور موتور در حالت توقف و بد کار کردن موتور خودرو شود.

مناطقی از موتور که معمولاً نشتی در آن اتفاق می‌افتد واشر منیفولد ورودی هوای موتور یا شکستگی و ترک خوردگی منیفولد هوا و یا از محل لوله‌های ورودی هوای موتور یا خرابی pcv valve (خرابی ناشی از باز ماندن دریچه یکطرفه تخلیه بخارات روغن pcv) ویا واشر اطراف مپ سنسور یا لاستیک داخل بوسترترمز یا لوله های بوستر ترمز و واشر اطراف دریچه گاز و غیره ....

 یکی از راه‌های ساده پیدا کردن نشتی هایی که به چشم نمی‌آید اسپری کردن اسپری تمیز کننده کاربراتور یا انژکتور به اطراف محل‌های مشکوک موقعی که موتور روشن است و گوش کردن به صدای موتور است . چون اگر اسپری از محل نشتی به داخل هوای ورودی موتور مکیده شود با افزایش دور موتور محل نشتی پیدا خواهد شد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۹/۲۴
م . طاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی