مقاله تکمیلی دوم : افزودن الکل به عنوان مکمل سوخت به بنزین با موتور خودرو چه میکند؟
همانطور که در مقاله قبلی گفتم الکل (اتانول یا متانول) یک مایع به شدت جاذب رطوبت و بسیار آبدوست است .
در کشور ما گاهی توسط مالکین خودروها با این باور که الکل ممکن است باعث افزایش عدد اکتان سوخت شود به صورت دستی داخل باک بنزین هم ریخته میشود .
الکل داخل باک سوخت با جذب رطوبت هوای موجود در باک مقداری آب جذب کرده و به مرور زمان این آب بعلت سنگینتر بودن از بنزین دوفاز شده و در ته باک بنزین جمع میشود و نتیجتا همراه سوخت به موتور هدایت شده در فرایند سوخت و ساز موتور قرار میکیرد. در اثر این اتفاق علاوه بربد کار کردن و آسیب رساندن به موتور خودرو مقداری از این رطوبت به مرور از جداره سیلندرها وارد روغن موتور شده و در طول زمان مقدار آن در روغن موتور افزایش پیدا میکند.
اغلب خودروهایی که در شهرها برای مسافتهای کوتاه و بصورت مکرر استفاده میشوند قبل از اینکه به دمای عملیاتی موتور برسند دوباره به مبدا اولیه بازگشته یا به مقصد خود میرسند و به همین دلیل موتور خودرو و به طبع آن روغن موتور آن قدر گرم نمیشود که بتواند رطوبت موجود در روغن را تبخیر کرده و خارج کند.
وجود مخلوط روغن موتور و آب باعث تشکیل لجن چسبناک در موتور و همه مجاری روغن کاری میشود.
ناگفته پیداست که این عمل از کیفیت روغن موتور و کمیت عمل روانکاری کاسته و باعث اختلال و انسداد در مجاری روغنکاری موتور شده و قطعات متحرک را در اثر عدم روانکاری درست به سرعت فرسوده میکند.