دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

کپی برداری و بازنشر مطالب من در این وبلاگ با ذکر منبع و نام نویسنده بلامانع است .

همانطور که در مقاله قبلی گفتم الکل (اتانول یا متانول) یک مایع به شدت جاذب رطوبت و بسیار آبدوست است .

در کشور ما گاهی توسط مالکین خودروها با این باور که الکل ممکن است باعث افزایش عدد اکتان سوخت شود به صورت دستی داخل باک بنزین هم ریخته میشود .

الکل داخل باک سوخت با جذب رطوبت هوای موجود در باک مقداری آب جذب کرده و به مرور زمان این آب  بعلت سنگینتر بودن از بنزین دوفاز شده و در ته باک بنزین جمع میشود و نتیجتا همراه سوخت به موتور هدایت شده در فرایند سوخت و ساز موتور قرار میکیرد.  در اثر این اتفاق علاوه بربد کار کردن و آسیب رساندن به موتور خودرو مقداری از این رطوبت به مرور از جداره سیلندرها وارد روغن موتور شده و در طول زمان مقدار آن در روغن موتور افزایش پیدا می‌کند.

اغلب خودروهایی که در شهرها برای مسافتهای کوتاه و بصورت مکرر استفاده می‌شوند قبل از اینکه به دمای عملیاتی موتور برسند دوباره به مبدا اولیه بازگشته یا به مقصد خود می‌رسند و به همین دلیل موتور خودرو و به طبع آن روغن موتور آن قدر گرم نمی‌شود که بتواند رطوبت موجود در روغن  را تبخیر کرده و خارج کند.

وجود مخلوط روغن موتور و آب باعث تشکیل لجن چسبناک در موتور و همه مجاری روغن کاری می‌شود.

ناگفته پیداست که این عمل از کیفیت روغن موتور و کمیت عمل روانکاری کاسته و باعث اختلال و انسداد در مجاری روغنکاری موتور شده و قطعات متحرک را در اثر عدم روانکاری درست به سرعت فرسوده می‌کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۹/۲۷
م . طاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی