دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

کپی برداری و بازنشر مطالب من در این وبلاگ با ذکر منبع و نام نویسنده بلامانع است .

۱ مطلب در مهر ۱۴۰۰ ثبت شده است

حداکثر عمر ترموستات خودرو چقدر است ؟؟؟

جمعه, ۲۳ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۲۰ ق.ظ

حتما شما هم این سئوال براتون پیش اومده که حداکثر عمر ترموستات خودرو چقدره و هر چند وقت یکبار باید اونو تعویض کرد ؟؟؟

خوب ... برای پاسخ دادن به این سئوال مهم اول باید توجه کنید که شرایط موتور خودرو و قطعه مهمی مثل ترموستات چطوره یا بهتره بگم در طول مدت عمر خودرو نگهداری از ماشین چطور بوده !!!

آیا سرویسهای دوره ای خصوصا تعویض مایعات خنک کننده موتور (کولانت - ضدیخ) بموقع و درست و با مواد توصیه شده انجام شده یا خیر ؟؟؟؟

اگر شده یعنی خودرو در وضعیت نرمال از نظر تعمیر و نگهداری و سرویسهای دوره ای بوده و مایع کولانت کثیف نشده پس جای هیچ گونه نگرانی از بابت عمر ترموستات نیست .

بنده به شخصه روی تعداد زیادی از خودروهائی که داشتم و تعمیر و نگهداری و سرویس بموقع و تعویض مایعات خصوصا تعویض بموقع ضد یخ اونا بعهده خودم بوده تا بحال مجبور به تعویض ترموستات بخاطر خرابی اون نشدم .

توجه کنید که همه چیز بستگی به "متوسط عمر" خودرو داره: با تعمیر و نگهداری و تعویض کولانت بموقع ، تعویض ترموستات یک رویداد نسبتاً نادره . من در 40 سال گذشته تو 17 یا 18 خودرو که داشته ام ، به یاد نمی آورم که بخاطر نقص فنی و جوش آوردن یا سایر عیوب سیستم خنک کننده مجبور بوده باشم ترموستان ماشینم را جایگزین کنم. البته بازم تاکید میکنم که حتما این موضوع به این دلیل بوده که در مواقعی که قرار بود خنک کننده را تعویض کنم بموقع و بطور تخصصی و با آب مقطر و ضد یخ استاندارد مناسب خودرو اینکارو انجام دادم .

کل اجزای سیستم خنک کننده خودرو  (از واترپمپ و لوله ها و جنت ها و اتصالات گرفته تا رادیاتورها و ترموستات و .....) و داخل مجاری موتور و رادیاتور اگه ضد یخ اشتباهی یا بی کیفیت مصرف کنید (ضد یخ توصیه شده سازنده خودرو را مصرف کنید)یا کولانت رو بموقع عوض نکنید در اثر خوردگی و زنگ زدگی کثیف میشه و رسوب می کنه !

رسوب و خوردگی در سیستم خنک کننده موتور باعث کاهش عمر موتور خودرو هم میشه .

توصیه سازنده خودرو در مورد تعویض بموقع یا فواصل تعویض مایع خنک کننده در دفترچه راهنمای همه خودرو ها ذکر شده!!!

اما بطور معمول و در صورت استفاده از ضد یخ با کیفیت و مناسب خودرو رقیق شده با آب مقطر به نسبت 50-50  :

برای خودروهای معمولی هر 1 تا 2 سال . و برای خودروهای خارجی که از ضد یخ با طول عمر بالا long life استفاده میکنن هر 3 تا 5 سال یکباره .

...

...

شاید لازم باشه این مطلب رو هم مطالعه کنید :

همه چیز درباره ترموستات موتور خودرو

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۰۰ ، ۱۱:۲۰
م . طاهری