دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

کپی برداری و بازنشر مطالب من در این وبلاگ با ذکر منبع و نام نویسنده بلامانع است .

۱۰ مطلب در بهمن ۱۳۹۸ ثبت شده است

نکته هایی در مورد اسکنر کدهای خودروئی (دیاگ)

سه شنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۸، ۰۱:۳۳ ب.ظ

اغلب مردم و حتی برخی مکانیکهای کم تجربه تصور میکنند که اسکن کردن خودرو برای تشحیص کدهای خطا به اونا دقیقا میگه کدوم قطعه خرابه و باید اونو تعمیر یا تعویض کرد !  ... این اصلا صحیح نیست . اسکن خودرو با دستگاههای عیب یاب (دیاگ) صرفا اولین قدم در تشخیص عیبه و به مکانیک ایده میده که باید از کجا شروع به عیب یابی کنه .

همچنین برخی فکر میکنن اسکنرهای غیر کارخانه سازنده کدهای خطا رو طور دیگه و احتمالا اشتباه نشون میدن و عیب یابی با اونا ممکن نیست در صورتی که اینم اصلا درست نیست ! چون کدخطا توسط کامپیوتر خودرو با توجه به مشکلات تشخیص داده شده از برایند کار سنسورهای ماشین  ثبت میشه و اسکنر فقط این کدها رو میخونه و نشون میده .

پس اگر گذرتون به تعمیرگاه افتاد فراموش نکنید که مهمتر از کد اسکنر  ، مکانیک ورزیده ایه که با هوش و دانش خودش مشکلات رو بررسی و علت رو پیدا کنه و گرنه ممکنه دهها قطعه سالم بیخود و بی جهت تعویض بشن و عیب کار همچنان باقی باشه !

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ بهمن ۹۸ ، ۱۳:۳۳
م . طاهری

متاسفانه این مطلب اشتباه در مورد عدم لزوم گرم کردن اولیه موتور اونقدر در بین مردم و سایتها دست به دست شده که بصورت یک امر درست و عادی ، حتی بین برخی مکانیکهای خودرو در اومده . خدا رو چه دیدی شاید اونهائی که میدونن و چیزی نمیگن هدفشون این باشه که ماشینها زودتر از موعد نیاز به تعمیر پیدا کنن و شغلشون پر رونق تر بشه !!!

در مجموع درست نیست از هیچ نوع وسیله نقلیه موتوری قبل از اینکه به دمای عملیاتی برسه استفاده کرد خصوصا وقتی هوا سرد باشه .
دمای عملیاتی یعنی بدنه سیلندر و پیستون و بلوک موتور و همچنین گیربکس گرم بشن و به دمائی برسن که بهینه تر کار کنن .
چون فلزات و قطعات متحرک موتور پس از گرم شدن تغییر سایز میدن و قطعات بهتر و فیت تر کنار هم حرکت میکنن و روانکارها هم در دمای عملیاتی بهتر عمل میکنن .

یک نکته در خاتمه : تقاوت در خودروهای کاربراتوری و انژکتوری صرفا در نحوه تامین سوخت موتور اوناست و نمیشه گفت خودرو کاربراتوری نیاز به گرم کردن داره و انژکتوری نداره .
ضمنا گرم کردن به این معنا نیست که مدت زیاد موتور خودرو درجا کارکنه بلکه همینکه دورموتور به حالت عادی نزدیک بشه و موتور احیانا لرزش و سروصدای اولیه رو نداشته باشه  میشه فهمید موتور گرم شده مثلا در مورد ام جی 360 دور موتور آرام بدون گاز دادن 750 تا 800 دور در دقیقه است .

کسی که اغلب با موتور سرد حرکت کنه بعلت مواردی که گفتم استهلاک ماشینش رو بالاتر برده و بیشتر باید آقای مکانیک رو ملاقات کنه و همچنین کسی که دایم از ماشینش در مسافتهای کوتاه شهری استفاده کنه و اجازه گرم شدن کامل به موتور و روغن موتور نده هم همین بلا سرش میاد .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ بهمن ۹۸ ، ۰۹:۴۳
م . طاهری

نکته در مورد پیستون کالیپر ترمزهای دیسکی

جمعه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۸، ۱۰:۱۲ ق.ظ

نکته بسیار مهم :

پیستون کالیپر ترمز عقب از نوع دیسکی و بخاطر ترمز دستی معمولا از نوع چرخشی است .
این یعنی پیستون ترمز موقع باز شدن و استفاده از ترمز دستی بصورت خود تنظیم میجرخه و رگلاژ میشه و آروم آروم بیرون میاد . پس باید موقع تعویض لنتهای عقب برای جمع کردن پیستون کالیپر ترمز از ابزار مخصوص استفاده کرد و پیستون رو گرفت و در جهت حرکت عقربه های ساعت چرخوند و فشار داد تا کاملا بداخل جمع بشه و نباید اینکار با فشار تنها صورت بگیره . برای راحتی کار میشه پیچ هواگیری ترمز رو کمی باز کرد و حتما به گردگیر لاستیکی پیستون کالیپر ترمز باید گریس سیلیکونی یا اسپری اون زده بشه تا گردگیر پیستون ترمز در فرایند چرخش و جمع شدن درهم پیچیده نشه و آسیب نبینه.


چه خودتون لنتها رو عوض میکنید و چه به تعمیرکار مسپارید این نکته رو در مورد ترمزهای عقب بیاد داشته باشید .

پیستون کالیپر ترمز جلو اینطور نیست و از نوع ساده و فشاریه و مستفیم با فشار ابزار بداخل جمع میشه

فراموش نکنید که لاستیک خاک گیر دور پیستون کالیپر ترمز باید حتما قبل از فشرده کردن و برگردوندنش سرجای خودش تمیز و با کمی گریس سیلیکونی آغشته بشه !!! 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ بهمن ۹۸ ، ۱۰:۱۲
م . طاهری

در مورد نحوه عملکرد توربو و تشخیص مشکلات اون سئوالات زیادی پرسیده میشه ، بنده سعی میکنم بصورت خیلی ساده مکانیزم عملکرد این قطعه turbocharger رو در ام جی 360 توضیح بدم تا در شناخت و عیب یابی کمکتون کنه و بتونید عیب توربو رو از سایر عیوب جدا کنید .
با این فرض شروع میکنم که همه دوستان میدونن که توربوشارژر با گازهای داغ خروجی موتور خودرو به گردش در میاد و از انرژی این چرخش برای چرخوندن کمپرسور خودش و فشرده سازی هوا و تزریق به موتور استفاده میکنه (حتما اصطلاح سیستم پرخوران رو شنیدید که ترجمه فارسی توربوشارژره)

1- در بخش داغ توربو یعنی توربین که گازهای خروجی موتور ازش عبور میکنه دریچه ای فلزی به نام wastegate وجود داره که وقتی توربو فعال نیست همیشه بازه و گازهای اگزوز از اون طریق تخلیه میشه و بهمین دلیل برای چرخش پره های توربین توربو گازهای خروجی اگزوز فشار کافی نداره .


2-یک قطعه دارای اهرم کشنده بنام actuator به بسته شدن این دریچه کمک میکنه تا گازهای اگزوز به بیرون تخلیه نشه و به مسیر پره های توربو هدایت و فشار بوست توربو بالابره و توربو فعال بشه.


3-چیزی که مکش یا خلا، لازم رو برای فعال کردن اکتویتور و بستن دریچه وست گیت فراهم میکنه مکش هوا توسط خود موتور خودروست .
4-بین خلا، تولید شده توسط موتور و اکتویتور قطعه دریچه برقی یا دریچه کنترل الکترونیکی بنام سلونوئید بوست کنترلر یا Boost Pressure Control Valve قرار گرفته که تحت فرمات کامپیوتر خودروست .

در نتیجه در دور موتور خاصی که برای موتور تعریف شده این سیستمها دریچه وست گیت رو میبندن و توربو فعال میشه اما اگر نشتی در اتصالات لوله های هوای توربو تا موتور و لوله های خلا، متصل به بوست کنترلر اتفاق بیفته یا بوست کنترلر خراب شه یا کامپیوتر خودرو بخاطر نقص فنی حاد موتور و گیربکس قطعه بوست کنترلر رو غیر فعال کنه دریچه وست گیت بسته نمیشه و بوست توربو بالا نمیره و عملا مردم میگن ماشین دچار افت توان شده

پس فراموش نکنید که لوله های هوائی که از دریچه گاز (محل مکش موتور) و بدنه کمپرسورتوربو (محل تولید فشار منفی) و کلا لوله های متصله توربو اگر نشتی داشته باشه حالا هرجا .... خلا، از بین میره و مکانیزم مختل میشه .
لوله های باریک متصل شونده به بوست کنترلر انتقال دهنده فشار خلا، هستن
و خود بوست کنترلر شیر برقی باز و بسته کننده جهت تنظیم میزان خلا، و در نتیجه تنظیم میزان بستن یا باز شدن دریچه تخلیه wastegate .

یه نکته کاربردی :
برای تشخیص نشتی هوا در لوله ها از دستگاه دودزا که دود غلیظ تولید و با فشار بداخل لوله ها میدمه استفاده میشه و برخی مکانیکها از دود سیگار برای تشخیص نشتی لوله های هوا استفاده میکنن ....
خنده داره اما هست ...!!!

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ بهمن ۹۸ ، ۱۳:۱۳
م . طاهری

اهمیت سالم بودن و محکم بسته شدن درب باک خودرو

دوشنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۸، ۱۰:۱۶ ق.ظ

درب باک در خودروهای مدرن امروزی نقش مهمی ایفا میکنه چون سیستمهای تعبیه شده برای کنترل آلایندگی بخارات بنزین (کنیستر) و کنترلرهای فشار داخل باک با باز موندن درب باک یا خراب شدن لاستیک آب بند درب باک سیگنال خطا به سیستم خود تشخیص OBD مخابره میکنن و چراغ چک انجین روشن میشه و مشکلات فراوونی پیش میاد ....

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ بهمن ۹۸ ، ۱۰:۱۶
م . طاهری