دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

کپی برداری و بازنشر مطالب من در این وبلاگ با ذکر منبع و نام نویسنده بلامانع است .

۲ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

یک مشکل جدی و رایج خودروهای امروزی - نشتی خلاء یا vacuum leak

پنجشنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۰۴:۴۰ ب.ظ

نشتی خلاء یا vacuum leak

تا جائی که بخاطر دارم در یکی از مطالب قبلی توضیح دادم که موتورهای درون سوز حین کار جهت تامین اکسیژن مورد نیاز احتراق مثل یک پمپ مکنده هوا عمل میکنند .

از این مکش هوای موتور و خلاء (فشار منفی مکش) تولید شده در منیفولد هوا و دریچه گاز و لوله های مجاری هوا وجود داره برای مورد خاصی استفاده میشه . مثلا تامین فشار منفی خلاء بوستر ترمز یا تامین فشار منفی خلاء مکانیزم کنترل توربوشارژر یا .....

اگر به دقت به تولید کننده فشار منفی مکش خلاء یعنی موتور خودرو و منیفولد هوا و مجاری دقت بشه خواهیم دید که اتصالات در همه نقاط برای جلوگیری از ورود هوا بداخل کاملا با بستها و نگهدارنده های قوی محکم شده تا از نشتی خلاء (ورود هوا بداخل از لابلای اتصالات) جلوگیری بشه.

این امر (عدم نشتی خلاء) در عملکرد موتور و سیستم ترمز و توربوشارژر و ... بسیاری قطعات دیگر تاثیر حیاتی داره و باید همیشه از سالم بودن اتصالات و لوله ها و قطعات انتقال دهنده هوای ورودی موتور مطمئن شد ، چرا که در غیر اینصورت نقص عملکرد و کاهش کارائی موتور اتفاق میفته.

سنسورهائی در موتور و مجاری هوا تعبیه شده که بر این فشار هوای موتور نظارت میکنند مثل MAP یا MAF سنسورها و ....

و ناگفته پیداست که نشتی در اتصالات و نشتی خلاء باعث تشخیص کد خطا توسط ECU از طریق سنسورها و کاهش توان موتور و ترمز و توربو و.... میشه .

تشخیص نشتی اتصالات کار دشواریه و همیشه باید اتصالات و قطعات رو سالم نگه داشت اما تشخیص نشتی  از راههای مختلف از جمله دستگاه دودساز در تعمیرگاه یا پاشش گاز پروپان در اطراف اتصالات در هنگامی که موتور روشنه و نگاه کردن به تغییر ناگهانی دور موتور در اثر مکیده شده گاز بداخل از محل نشتی صورت میگیره.

یکی از مهمترین جنبه هائی که بر عملکرد موتور و عیب یابی صحیح تاثیر داره همین نشتی خلاء هست و باید همیشه مورد توجه قرار بگیره.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۶:۴۰
م . طاهری

همه چیز درباره ترموستات موتور خودرو

جمعه, ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۰۹:۵۷ ق.ظ

ترموستات در اغلب موتورها قطعه ایست فلزی دارای دریچه فنری و هسته حاوی موم (واکس) که همانند یک دریچه خودکار در اثر گرما و سرما با منبسط و منقبض  شدن موم داخلش باز و بسته میشه و میزان جریان مایع خنک کننده کولانت رو بداخل موتور کنترل میکنه تا موتور خودرو بخوبی در دمای عملیاتی تعریف شده (دمائی که ترموستات برای اون طراحی شده) کار کنه و اصطلاحا overheat یا overcold نشه یعنی در شرایط گرم با باز کردن دریچه ترموستات موتور زیاد گرم نکنه یا در شرایط سرد با بسته نگه داشتن دریچه گرمای لازم رو بتونه حفظ کنه.

اصولا چون اکثر ترموستاتهای خودروئی از همین مکانیزم تبعیت میکنند و ترموستاتها وسیله هایی بسیار ساده هستند پس به ندرت در اثر مرور زمان دچار خرابی ناشی از عمر کارکردشون میشن!

 

حالا یک سئوال پیش میاد که پس چه زمانی باید به تعویض ترموستات اقدام کرد و آیا ترموستات برای همیشه سالم میمونه ؟؟؟

در پاسخ باید گفت اغلب خودروسازها زمان خاصی را بعنوان زمان تعویض ترموستات در سرویسهای دوره ای اعلام  نمیکنند و برای تعویض ترموستات باید دلائل محکم وجود داشته باشد . تعدادی از این دلائل و شرایط خاص رو پائینتر براتون شرح میدم :

 

1- اگر موتور خودرو بسیار داغ بشه overheat و علائمی مثل روشن شدن چراغ هشدار دمای بالا یا بالا رفتن غیر منطقی عقربه دمای آب موتور رو مشاهده کنیم. ( در خودروهائی که فاقد عقربه دمای موتور  و صرفا دارای چراغ نمایشگر اخطار دمای موتور هستن با ید به چراغ قرمز مربوطه روی داشبورد توجه ویژه کرد و موتور به محض مشاهده چراغ اخطار دمای بالا برای جلوگیری از آسیب خاموش و اقدام به بررسی دقیق مشکل بشه

2-عدم وزش باد با گرمای کافی از بخاری داخل خودرو هم میتونه نشونه اولیه خرابی ترموستات باشه

3-گرم نشدن کافی و بموقع موتور خودرو  خصوصا در فصول سرد سال که میتونه نشونه دیگه ای از خرابی ترموستات و احتمالا باز موندن و بسته نشده دریچه اون باشه

 

نکته های نهائی :

ترموستات رو بهتره در مواقع انجام تعمیرات روی سیستم خنک کننده موتور مثلا موقع تعویض واتر پمپ یا لوله ها و جنت ها و اتصالات یا تعمیر موتوری به هر دلیل دیگه البته اگر مکانیک متخصص لازم بدونه ، بعنوان یک عمل پیشگیرانه تعویض کرد .

برای سالم نگه داشتن موتور و ترموستات و هوزینگها و واتر پمپ خودروتون و خصوصا برای جلوگیری از تشکیل رسوب یا ایجاد خوردگی در قطعات  حتما به تعویض بموقع مایع خنک کننده کولانت  مطابق توصیه خودروساز دقت کنید و حتما از آب مقطر یا آب دوبار تقطیر بدون املاح مخلوط شده با  ضد یخ توصیه شده در دفترچه راهنمای خودرو (به نسبت 50-50) برای اینکار استفاده کنید.

همیشه مراقب باشید سیستم خنک کننده موتور و بخاری خودرو هواگیری کامل شده باشه.

بدنه موتور و گیربکس خودروتون رو همانند بدنه بیرونی خودرو  و فضای داخل ماشین تمیز نگه دارید و به چربیها و گرد و خاک اجازه ندید موتور رو بپوشونن تا گرمای اضافی بتونه براحتی دفع بشه.

(اما هرگز توصیه نمیشه موتور و گیربکس شوئی رو بی مهابا با آب تحت فشار یا بخار انجام بدید چون به قطعات الکترونیکی آسیب میرسه)

به تجربه تمیزکردن موتور بصورت جزء به جزء و با احتیاط و به روش دستی و با مایعات تمیز کننده مخصوص اینکار یا آب مخلوط با یک ماده تمیز کننده صابونی رو توصیه میکنم .

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ ارديبهشت ۰۰ ، ۰۹:۵۷
م . طاهری