دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

کپی برداری و بازنشر مطالب من در این وبلاگ با ذکر منبع و نام نویسنده بلامانع است .

یک مشکل جدی و رایج خودروهای امروزی - نشتی خلاء یا vacuum leak

پنجشنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۰۴:۴۰ ب.ظ

نشتی خلاء یا vacuum leak

تا جائی که بخاطر دارم در یکی از مطالب قبلی توضیح دادم که موتورهای درون سوز حین کار جهت تامین اکسیژن مورد نیاز احتراق مثل یک پمپ مکنده هوا عمل میکنند .

از این مکش هوای موتور و خلاء (فشار منفی مکش) تولید شده در منیفولد هوا و دریچه گاز و لوله های مجاری هوا وجود داره برای مورد خاصی استفاده میشه . مثلا تامین فشار منفی خلاء بوستر ترمز یا تامین فشار منفی خلاء مکانیزم کنترل توربوشارژر یا .....

اگر به دقت به تولید کننده فشار منفی مکش خلاء یعنی موتور خودرو و منیفولد هوا و مجاری دقت بشه خواهیم دید که اتصالات در همه نقاط برای جلوگیری از ورود هوا بداخل کاملا با بستها و نگهدارنده های قوی محکم شده تا از نشتی خلاء (ورود هوا بداخل از لابلای اتصالات) جلوگیری بشه.

این امر (عدم نشتی خلاء) در عملکرد موتور و سیستم ترمز و توربوشارژر و ... بسیاری قطعات دیگر تاثیر حیاتی داره و باید همیشه از سالم بودن اتصالات و لوله ها و قطعات انتقال دهنده هوای ورودی موتور مطمئن شد ، چرا که در غیر اینصورت نقص عملکرد و کاهش کارائی موتور اتفاق میفته.

سنسورهائی در موتور و مجاری هوا تعبیه شده که بر این فشار هوای موتور نظارت میکنند مثل MAP یا MAF سنسورها و ....

و ناگفته پیداست که نشتی در اتصالات و نشتی خلاء باعث تشخیص کد خطا توسط ECU از طریق سنسورها و کاهش توان موتور و ترمز و توربو و.... میشه .

تشخیص نشتی اتصالات کار دشواریه و همیشه باید اتصالات و قطعات رو سالم نگه داشت اما تشخیص نشتی  از راههای مختلف از جمله دستگاه دودساز در تعمیرگاه یا پاشش گاز پروپان در اطراف اتصالات در هنگامی که موتور روشنه و نگاه کردن به تغییر ناگهانی دور موتور در اثر مکیده شده گاز بداخل از محل نشتی صورت میگیره.

یکی از مهمترین جنبه هائی که بر عملکرد موتور و عیب یابی صحیح تاثیر داره همین نشتی خلاء هست و باید همیشه مورد توجه قرار بگیره.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۰/۰۲/۳۰
م . طاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی