دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

کپی برداری و بازنشر مطالب من در این وبلاگ با ذکر منبع و نام نویسنده بلامانع است .

۲ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

مشکلات ناشی از ضعیف شدن و کاهش ولتاژ باطری خودرو

شنبه, ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۹:۲۹ ق.ظ

اگر کامپیوتر خودرو ECU   تشخیص بده که ولتاژ باطری از یک سطح مشخص شده استاندارد پائینتره در اغلب خودروهای مدرن یک کد خطا در ECU   ثبت و متعاقب اون یک چراغ هشدار چک روی داشبورد روشن میشه . در همه خودروها کاهش ولتاژ باطری به زیر استانداردهای تعیین شده خودروساز باعث اختلال در عملکرد سیستمهای الکترونیکی و الکتریکی مثل استارتر موتور  میشه اما بخشهای الکترونیکی حساس  طوری طراحی شدن که با ولتاژ خاص و مناسب خودشون کار کنن و از یک حد مینیمم ولتاژ کمتر عملا از کار میفتن یا دچار خرابی میشن .

سیستمهای الکترونیکی و کامپیوتری خودروها در صورت افت شدید ولتاژ باطری به زیر استاندارد تعیین شده دچار اختلالاتی میشن و عکس العملهائی نشون میدن و گاهی هشدارهائی میدن که واقعی و ناشی از خرابی و نقص فنی در قطعات نیستند . کدهای خطای زیادی هم در کامپیوتر خودرو ثبت و چراغهای هشدار مختلفی روی داشبورد ممکنه روشن بشه !!!

پس لازمه برای سالم نگه داشتن خودرو همیشه مراقب سلامت باطری و  تمیز بودن قطبهای باطری (سولفاته نشدن) و سلامت اتصالات و سیم کشیها و همچنین سلامت سیستم شارژ باطری یا آلترناتور (دینام) خودرو باشید.(هر چند ماه یکبار توسط تکنسین چک کنید)

هرگز باطری با ظرفیت کمتر یا بیشتر از توصیه سازنده خودرو نصب نکنید و از نصب قطعات الکتریکی و الکترونیکی پر مصرف و غیر ضروری و غیر استاندارد aftermarket پرهیز کنید و حتما از قطعات اورجینال استفاده کنید و کارهای برقی خودرو را به دست تکنسین کارآزموده بسپارید چون این مشکلات ممکنه باعث خرابی سیستمهای گرون قیمت و حیاتی ماشینتون بشه و خرج سنگین رو دستتون بزاره .

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۹۹ ، ۰۹:۲۹
م . طاهری

امروزه بیشتر موتورها مجهز به توربوشارژر هستند و دلیلش هم روشنه . کاهش حجم موتور و افزایش بهره وری با بهره گیری از توربوشارژر ....

استفاده صحیح و نگهداری درست از خودرو مجهز به توربوشارژر از اهمیت بالائی برخورداره که اغلب مردم یا از اون خبر ندارن یا اگر میدونن رعایتش نمیکنن . در این مختصر به چند مورد کلیدی که رعایت نکردنشون به توربوشارژر آسیب میزنه میپردازم :

1- چون روغنکاری توربوشارژر از اهمیت بالائی برخورداره پس لازمه موقع روشن کردن موتور حتما اجازه بدید موتور به اندازه کافی گرم بشه و دمای روغن موتور بالا بره و به نزدیک 100 درجه سانتیگراد برسه . در این دما روغن موتورها بهترین عملکرد رو دارن و توربوشارژر رو که در دورهای بسیار بالا میچرخه رو بهتر روانکاری میکنن !

2- پس از یک سواری طولانی و قبل از خاموش کردن موتور حتما 2 تا 3 دقیقه اجازه بدید موتور در دور آرام درجا کارکنه و دمای توربوشارژر قدری پائین بیاد و بعد موتور رو خاموش کنید . در غیر اینصورت دمای بسیار بالا و نزدیک 1000 درجه سانتیگراد به توربوشارژر آسیب میرسونه .

3- توربوشارژر نمیتونه در دورهای پائین که شدت خروجی گازهای اگزوز کمه درست کارکنه . بهمین خاطر شتابگیری خودرو در دورهای پائین تا رسیدن به دور 2000 نباید با شتاب بیش از حد همراه باشه. در شروع حرکت آروم شتاب بگیرید و وقتی موتور به دور لازمه رسید میتونید میتونید از توان بالای موتور مجهز به توربوشارژر لذت ببرید .

4- فقط از روغن موتورهای خاص (مطابق توصیه سازنده) و به اصطلاح روغن موتورهای روان تر در همه شرایط آب و هوائی بعنوان مثال روغن های 0w20 , 0w30 , 5w30 و .... استفاده کنید . خصوصا اگه رانندگی پرشتاب میکنید یا در مناطق بسیار سردسیر زندگی میکنید این توصیه رو در مورد مصرف روغن موتورهای 0w30 یا 0w20 جدی بگیرید.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۱ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۲:۰۷
م . طاهری