دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

کپی برداری و بازنشر مطالب من در این وبلاگ با ذکر منبع و نام نویسنده بلامانع است .

انجین بک فایر یا احتراق خارج از سیلندر Engine Back Fire

چهارشنبه, ۲۹ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۰۲ ق.ظ

backfire

در موتورهای درون سوز به هر دلیلی احتراق سوخت به جای اینکه داخل سیلندر اتفاق بیفتد خارج از آن به وقوع بپیوندد  یا اینکه احتراق انجام شده داخل سیلندر به بیرون سیلندر راه پیدا کند پدیده بک فایر اتفاق افتاده .

 1- یکی از دلایل بک فایرینگ تایم نبودن موتور و بی‌موقع باز و بسته شدن سوپاپها یا بیموقع جرقه زدن شمعها (آوانس یا ریتارد بودن بیش از حد موتور) است.  در یکی از حالتها بعنوان مثال مخلوط سوخت و هوا بی‌ موقع منفجر شده و حاصل احتراق از طریق سوپاپ‌های دود یا سوپاپ های هوا (هرکدام که در آن لحظه اشتباها باز باشد) به خارج از سیلندر هدایت می‌شود

2- دلیل دوم بیش از حد غلیظ بودن مخلوط سوخت و هوا داخل سیلندر تا بیش از حد رقیق بودن آن است چرا که اگر مخلوط سوخت و هوا بیش از حد غلیظ باشد مقداری سوخت نسوخته به داخل اگزوز راه یافته و در اگزوز محترق می‌شود و در صورتی که غلظت مخلوط سوخت هوا بسیار کم باشد موتور خودرو بسیار گرم شده این داغی بیش از حد باعث ایجاد پدیده بک فایر می‌شود (چون نقاط بسیار داغ داخل سیلندر باعث احتراق بی هنگام مخلوط سوخت و هوا میشود)

3- خرابی شمع‌ها یا مشکلات کویل یا وایر شمعهای موتور هم بدلیل ابجاد بد سوزی یا misfire و  به دلیل اینکه احتراق به موقع انجام نمی‌شود با فرار مخلوط سوخت و هوای محترق نشده به داخل اگزوز داغ باعث ایجاد پدیده بک فایر شود.

4- هرگونه اختلال در اگزوز خودرو از جمله گرفتگی کاتالیست کانورتر یا گرفتگی مخازن اگزوز به دلیل اینکه باعث جلوگیری از خروج بموقع گازهای اگزوز واحتمالا تجمع مقادیری مخلوط سوخت هوای محترق نشده می‌شود احتمال دارد که باعث بروز بک فایر در اگزوز شود.

5- نشتی خلاء یا لوله‌های ورودی هوای موتور نیز باعث بروز بک فایر خواهد شد چرا که ورود هوای اضافه از محل نشتی باعث برهم خوردن تعادل بین سوخت و هوا میشود.

6- داغ شدن بیش از حد موتور می‌تواند باعث ایجاد پدیده احتراق زودرس و در نتیجه بک فایر شود

7- انواع نقص فنی و خرابی و فرسودگی قطعات داخل موتور هم می‌تواند باعث بروز پدیده بک فایر شود از جمله خرابی رینگ‌های پیستون و خرابی سوپاپ‌ها یا خرابی میل سوپاپ و .... که همگی احتراق داخل موتور و زمان دقیق احتراق را با چالش روبرو می‌کنند.

8- ضعیف شدن پمپ بنزین با کثیف بودن فیلتر بنزین به دلیل اینکه می‌تواند فشار بنزین هدایت شده به موتور را کاهش دهد باعث رقیق شدن مخلوط سوخت هوا داخل سیلندر و در نتیجه داغ شدن بیش از حد موتور وایجاد زمینه بروز بک فایر ‌شود

9- خرابی انژکتورها به دلیل اینکه می‌تواند باعث برهم زدن تعادل نسبت سوخت به هوا شود و این نسبت را غلیظ ‌تر یا رقیق‌تر از حد استاندارد کند باعث ایحاد زمینه بروز پدیده بک فایر می‌تواند باشد

10- در سیستم های سوخت رسانی کاربراتوری خرابی کاربراتور  یا ناتنظیم بودن کاربراتور این مشکل را به وجود می‌آورد

11- بنزین بی کیفبت با اکتان پایین به دلیل اینکه احتراق در زمان مناسب داخل موتور اجام نمی‌شود می‌تواند باعث بروز پدیده بک فایر شود.

ناگفته پیداست که پدیده بک فایر یا به داخل اگزوز و مجاری خروجی دود اتفاق می افتد که باعث عطسه زدن موتور و گاهی خروج آتش از اگزوز یا سر و صدای اضافی موتور میشود  و اگر به داخل مجاری ورودی هوا و منیفولد هوا اتفاق بیفتد باعث بروز سر و صدا عطسه زدن موتور در مجاری هوا  می شود . در هر صورت پدیده بک فایر یک پدیده بسیار مخرب و آسیب رسان است که اگر جلو آن گرفته نشود به موتور خودرو آسیب‌های جدی وارد می‌کند

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۹/۲۹
م . طاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی