دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

کپی برداری و بازنشر مطالب من در این وبلاگ با ذکر منبع و نام نویسنده بلامانع است .

۱ مطلب در شهریور ۱۴۰۲ ثبت شده است

برای شروع بهتر است بدانید که بیشتر بنزینی که امروزه در ایالات متحده فروخته می شود حاوی اتانول است .البته  بدلیل جذب رطوبت و آب اتمسفر توسط اتانول  و امکان دوفاز شدن تدریجی بنزین و مخلوط  آب و اتانول در مخازن جایگاهها این ماده به طور جداگانه به پمپ بنزین ها تحویل می شود و در سوختگیری خودرو در پمپ بنزین ها با هم ترکیب و تحویل می شوند.

اصولا اتانول برای این به بنزین اضافه می شود تا انتشار کربن و آلایندگی سوخت را کاهش دهد و سازگارتر با محیط زیست باشد. سوخت‌های مخلوط با اتانول بیش از حد جاذب رطوبت هوا هستند  و آب جذب شده مخلوط با اتانول با رفتن به ته باک از بنزین جدا می شود زیرا از بنزین سنگین تر است.

محلول های آب-اتانول ته باک می توانند به سیستم های سوخت و موتور آسیب برساند. چون دوفاز شدن  اتفاق افتاده و هیچ افزودنی نمی تواند آن را معکوس کند یا از بین ببرد و تنها راه حل این است که مخزن سوخت تخلیه شود.

ساده ترین دفاع در برابر تجمع آب در باک خودرو این است که مخزن را تقریباً همیشه پر نگه دارید و در تابستان و هوای گرمتر فضای کمی از باک را برای انبساط  سوخت خالی رها کنید . مثلا همیشه 45 لیتر از 50 لیتر باک را پر کنید. رطوبت در فضای خالی بالای مخزن سوخت تجمع میکند، بنابراین کاهش مقدار هوای داخل باک  باعث کاهش مقدار آبی می شود که می تواند همراه با هوا وارد شده و در باک باقی بماند.

اتانول ممکن است به خوردگی مخازن سوخت فلزی و سایر اجزای سیستم سوخترسانی کمک کند به ویژه موتورهای با قطعات آلومینیومی سریعتر خورده و اکسیده میشوند.

اتانول می‌تواند آلودگی‌هایی را که معمولاً در گوشه‌ و کنار مخزن سوخت یا لوله های سوخترسانی جمع می‌شوند کنده و معلق کرده ومنجر به گرفتگی سیستم‌های سوخترسانی و انژکتورها شود.

نکته نهایی :  مصرف اتانول بدون آب Anhydrous  بالای 99.7 درصد داخل باک بنزین بعنوان اکتان بوستر یا کاهنده پدیده مخرب ناک در کنار مزایای آن و کاهش آلاینده های زیست محیطی  با برخی ایرادات که در بالا به آن اشاره شد همراه است و باید موتور خودرو برای آن طراحی شده باشد . پس بهتر است با علم و آگاهی از مزایا و معایب هر کار در مورد آن تصمیم بگیرید !!!

در جدول زیر نسبت ترکیب اتانول با بنزین را در انواع سوخت های حاوی اتانول در جهان مشاهده میکنید

لایه جدید...
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۰۲ ، ۱۱:۵۵
م . طاهری