دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

کپی برداری و بازنشر مطالب من در این وبلاگ با ذکر منبع و نام نویسنده بلامانع است .

تعویض روغن گیربکس اتومات خودروهای سواری فقط در حالتی که گیربکس کاملا گرم باشه انجام میشه و تقریبا شامل تخلیه حدود 5 تا 8 لیتر روغن گیربکس (بسته به مدل خودرو) و جایگزین کردن اونه .

اگر فقط از طریق تخلیه روغن از پیچ کارتر گیربکس اقدام کنیم فقط 3تا 4 لیتر از روغن تخلیه و تعویض میشه و چون همه بخشهای گیربکس اتومات کامل تخلیه نمیشه ( روغن گیربکس اتومات در سه بخش شامل کارترگیربکس+ خودگیربکس+تورک کانورتر جریان داره). در اینحالت روغن کثیف قدیمی با و روغن تازه و نو باهم مخلوط میشن و جرمها و کثیفیها داخل گیربکس میمونه و کیفیت روغن پائین میاد !

بهمین دلیل این فرایند توسط دستگاه خودکار دارای پمپ و مکنده صورت میگیره (از یک طرف روغن تخلیه و از طرف دیگه جایگزین میشه) . معمولا در دستگاههای مدرن چیزی حدود 3 تا 4 لیتر روغن گیربکس هم حین فرایند تعویض برای شستشو و تخلیه مجموعه گیربکس مصرف و دورریز میشه(که به اینکار فلاشینگ گیربکس میگن.

 

 باید عرض کنم در صورت در دسترس نبودن دستگاه خودکار روشهای دستی تهاجمی تر توسط مکانیکها استفاده میشه که در صورت خبره نبودن مکانیک آسیب رسونه.

نکته مهم: بعد از یکی دوبار تعویض روغن گیربکس باید دفعه سوم کارتر گیربکس بازشه و فیلتر روغن داخل گیربکس هم عوض شه .

اغلب نمایندگیهای بزرگ خودروئی دستگاههای خودکار فلاشینگ رو دارن و نمایندگیهای کوچک و تعمیرگاههای ساده یا تعویض روغنیها ندارن یا دستگاههای ساده ای دارن ولی تخصص لازمه انجام دقیق اینکارو ندارن !

نکته : دستگاههای خودکار پیشرفته تر تعویض روغن گیربکس فقط بر مبنای اندازه گیری میزان روغن تخلیه شده کار نمیکنن  بلکه ضمن ارائه مدل خودرو به دستگاه میزان روغن لازمه برای پر کردن و و روش بهینه فلاشینگ اتومات انجام میشه .

 

 

روش تعویض روغن جعبه دنده اتومات بدون دستگاه که من بهش میگم تهاجمی تر:

باز کردن لوله تخلیه روغن از گیربکس به رادیاتور خنک کننده بیرونی گیربکس و روشن کردن خودرو و قرار دادن اون در حالت N  بمنظور بکار افتادن پمپ روغن  داخل گیربکس و تخلیه کامل از لوله جدا شده !!!!

سپس تخلیه کارتر گیربکس و بستن لوله سرجاش و بستن پیچ کارتر و پر کردن گیربکس با مقدار مناسب روغن به تناوب و کم کم تا فول شدن سیستم .

خودتون میبینید که در این روش پمپ گیربکس روغنی رو که مایه حیات اونه کامل به بیرون تخلیه میکنه و تا زمان جایگزین کردن روغن به داخل سیستم و گردش روغن سر جاش گیربکس ثانیه هائی خشک کار میکنه !!!!

در روش فلاشینگ خودکار گیربکس با دستگاه اما .... روغن از یک پمپ وارد و از یک مجرا خارج یا به بیرون مکیده میشه  👍👍👍  یعنی در هیچ حالتی حتی یک لحظه گیربکس بی روغن نمیمونه و ضمنا همه قطعات داخلی  گیربکس در اثر فشار مایع کاملا شستشو هم میشه 👍👍👍

چند نکته کلیدی : اگر گیربکس گیج کنترل سطح روغن داره باید پس از تعویض روغن با دستگاه و چندین بار تعویض دنده درجا در همه حالتهای N D R W و .... و چند صد متر رانندگی مجددا سطح روغن بازبینی و در صورت نیاز جهت فول کردن گیربکس مطابق گیج سرریز صورت بگیره . اما اگر گیربکس گیج نداره باید مهره کنترل سطح روغن روی بدنه گیربکس پس از اینکارها باز و اونقدر روغن سرریز شه تا خروج روغن از سوراخ سطح روغن بصورت چکه چکه فول بودن و اضافه نبودن رو تائید کنه.

در خاتمه : کم بودن سطح روغن داخل گیربکس اتومات و عدم انتخاب نوع مناسب روغن مصرفی مطابق توصیه سازنده خودرو شدیدا به گیربکس آسیب میرسونه.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۸/۲۰
م . طاهری

نظرات  (۱)

۲۰ آبان ۹۸ ، ۱۹:۵۵ چاپ کاتالوگ

مطلب بسیار مفید و کاربردی بود. ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی