دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

کپی برداری و بازنشر مطالب من در این وبلاگ با ذکر منبع و نام نویسنده بلامانع است .

۴ مطلب در اسفند ۱۳۹۸ ثبت شده است

روش تخلیه آب داخل باک بنزین

يكشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۸، ۰۷:۴۹ ب.ظ

آب داخل باک مشکلیه که هرکسی باهاش روبرو خواهد شد . آب از راههای مختلف وارد باک بنزین میشه مثلا موقع بارندگی یا شستشو بدلیل درست بسته نشدن درب باک یا آب مخلوط با سوخت دریافتی موقع سوختگیری در جایگاهها ، و مقدار کمی هم حاصل از میعان رطوبت هوای ورودی به باک در هوای سرد !
نشونه وجود آب در باک بد کار کردن و لرزش شدید موتور و گاز نخوردن صحیح موتور حین حرکت در جاده است و اگه میزان آب زیاد باشه روشن نشدن خودرو موقع استارت زدن . آب داخل باک نخست به پمپ بنزین و باک و سیستم سوخت رسانی آسیب میزنه و سپس به موتور.
خیلی اهمیت داره که به محض تشخیص ورود آب به باک برای جلوگیری از خسارت به پمپ سوخت و انژکتورها فورا آب رو از باک تخلیه کرد و اصلا فکر خوبی نیست که اونقدر رانندگی کنیم که باک خالی شه یا همه آب همراه سوخت وارد موتور بشه!!!
تنها راه حل : تخلیه باک خودرو و پر کردن با سوخت مناسبه و اضافه کردن افزودنیهای تجاری به اصطلاح از بین برنده آب داخل باک اصلا راه حل مناسبی نیست .
نکته : چون آب از بنزین سنگینتره همیشه در کف باک زیر سوخت جمع میشه و اولین چیزیه که توسط پمپ سوخت خودرو مکیده و به موتور فرستاده میشه آبه .(در مواقع اضطراری با جدا کردن لوله های سوخت متصل به فیلتر بنزین و قرار دادن این لوله ها در یک ظرف جمع آوری و چند بار باز کردن و بستن سوئیچ خودرو برای فعال کردن پمپ بنزین آب کف باک به سرعت توسط پمپ سوخت به بیرون تخلیه میشه)
نکته : همیشه از محکم بسته شدن درب باک مطمئن بشید چون موقع بارون و شستشو ، خصوصا تحت فشار کارواش آب وارد باک میشه . از هر جایگاهی خصوصا جایگاههای قدیمی که مخازن زیر زمینی فرسوده دارن سوختگیری نکنید !!!
بهتره در روزهای بارانی و مواقعی که تانکر سوخت رسان در حال تحویل محموله خود به مخازن جایگاه هستن از سوختگیری صرفنظر کنید !

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ اسفند ۹۸ ، ۱۹:۴۹
م . طاهری

همه راننده ها کمابیش اطلاع دارند که جهت جلوگیری از انتشار بخارات بنزین از باک و آلوده کردن هوا فیلتری جاذب بخارات بنزین از جنس ذرات کربن بنام کنیستر canister filter به باک متصل شده .
حتما براتون این سئوال پیش اومده که فیلتر کربنی چطور عمل میکنه و اگه با جذب بخارات بنزین به مرور اشباع و خیس شد آیا از کار میفته ؟؟!!! و آیا مکانیزمی برای بازیابی و خشک شدن کنیستر و فعال شدن مجدد اون وجود داره ؟
اگه این سئوال براتون پیش اومده این مطلب رو که در این خصوص براتون نوشتم حتما بخونید . و دقت کنید که هر خودرو نیاز داره که برای حفظ سلامت موتور و قطعات گهگاهی تند و پرگاز تو جاده حرکت کنه و خوابوندن طولانی مدت ماشین تو پارکینگ یا رانندگی ملایم طولانی مدت در شهرها زیاد هم کار خوبی نیست !!!

در اغلب خودروها سیستمی بنام EVAP مخفف Evaporative Emission Control Systemبرگازهای تبخیر شده باک بنزین نظارت میکنه. و تفاوتهای جزئی در مدلهای مختلف خودرو در این زمینه هست !
سیستم سوخت رسانی از درب باک تا انژکتور موتور یک سیستم کاملا بسته است و فیلتری از جنس پلاستیک حاوی گلوله های ریز ذغال کربنی بنام کنیستر همیشه چه ماشین خاموش باشه و چه روشن گازهای بنزین رو که از باک متصاعد میشه جذب و در خودش نگهداری میکنه تا زمانی که از بنزین اشباع بشه !!!
حال این سئوال پیش میاد که این فیلتر کربنی چطور خودشو تخلیه و مجددا احیا میکنه ؟؟؟
در پاسخ باید گفت وقتی ماشین با سرعت و دورموتور بالا تو جاده ها حرکت میکنه ودریچه گاز موتور کامل بازمیشه ، کامپیوتر خودرو به شیر تخلیه بخارات کنیستر به موتور و شیر تهویه کنیستر برای ورود هوا به کنیستر فرمان میده باز بشن . با باز شدن این دو شیر برقی از یک طرف هوای تازه وارد کنیستر شده و ار طرف دیگه سوخت جذب شده از داخل فیلتر کربنی کنیستر تبخیر و با هوای تازه مخلوط و جهت سوختن به طرف منیفولد هوای موتور فرستاده میشه و هم از آلوده کردن محیط زیست جلوگیری میکنه و هم کنیستر خشک و دوباره مثل اولش آماده بکار میشه .
برای تکمیل عملکرد این سیستم در خودروهای مدرن تر امروزی مکانیزم مانیتورینگ فشار باک تعبیه شده و سنسور فشار وقتی فشار به مقدار خاصی رسید مکانیزم تخلیه بخارات کنیستر رو با بازکردن شیرهای برقی که توضیح داده شد فعال میکنه.
نکته اینجاست که اگر فشار داخل باک به عدد مورد نظر(تقریبا نیم PSI) افزایش پیدا نکنه (در درب باک و لوله ها و ... نشتی بوجود اومده باشه ) ، سنسور فشار تشخیص کاهش فشار ضروری میده و تبت خطاهای مختلف روشن شدن چراغ چک انجین حتمی است .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ اسفند ۹۸ ، ۰۹:۵۱
م . طاهری

چون بارها دیدم یا شنیدم که تکنسین ها در لاستیک فروشیها برای باز کردن کاپ وسط رینگ اسپورت که اغلب از جنس پلاستیکه (کاپ آرم خودروساز یا کاپ تزئینی) از روش اهرم کردن پیچ گوشتی یا اجسام نوک تیز استفاده و کاپ یا رینگ رو خراب میکنن لازم دونستم مطلب زیر رو براتون بنویسم چون باز کردن کاپ وسط رینگ اسپورت موقع بالانس ضروریه .

روش صحیح باز کردن کاپ وسط رینگ آلومینیومی استفاده از ساکشن یا استفاده از چسب نواری قوی برزنتیه !!!

مقدار کمی چسب نواری قوی پارچه ای یا برزنتی بخرید و خودتون روی کاپ وسط رینگ طوری که لبه دستگیره داشته باشه بچسبونید . بعد لبه وسطش رو محکم به بیرون بکشید و کاپ براحتی بدون هیچ خسارتی بیرون میاد و چسب نواری رو با حلال مثل الکل جدا کنید .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ اسفند ۹۸ ، ۲۲:۲۰
م . طاهری

درباره درب رادیاتور

جمعه, ۹ اسفند ۱۳۹۸، ۰۳:۱۵ ب.ظ

یکی از قطعات مهم و حیاتی سیستم خنک کننده هر خودرو درب رادیاتور اونه. درب رادیاتور محلی برای کنترل سطح مایع و پر کردن یا سرریز مایع خنک کننده و بررسی کیفیت مایع داخل رادیاتور خودروست و هم بعنوان یک سوپاپ اطمینان فشار مجموعه سیستم خنک کننده موتور رو کنترل میکنه.

به عکس قطعات درب رادیاتور دقت کنید.

اگر درب رادیاتوربه هر دلیلی درست بسته نشه یا خراب باشه (خرابی واشرهای آب بند یا فنرو والو تخلیه) فشار لازمه درون سیستم خنک کننده تامین نمیشه یا خیلی بالا میره یا نشتی اتفاق میفته و موتورآسیب جدی میبینه .

بهترین کار اینه که بصورت دوره ای برای کنترل وضعیت سیستم خنک کننده به نگاه کردن به منبع انبساط و مایع درون اون بسنده نکنید و موقعی که موتور کاملا سرده درب رادیاتور رو با احتیاط باز کنید و سطح مایع داخل رادیاتور رو کنترل کنید که پرباشه و کدرنشده باشه!!

مایعات خنک کننده به مرور خاصیتشون (ضد خوردگی و ضد کف و ضد جوش و ضد یخ و ...) رو از دست میدن و کدر میشن . (کدرشدن مایع نشونه خوردگی و حل شدن فلزات مجاری موتور درون مایعه) .

در بیشتر خودروهای مدرن مایع خنک کننده از نوع OAT ارگانیک اسید با طول عمر بالاست اما هر 3 سال یکبار یا هر وقت زیاد کدر شده باشه بایستی حتما تخلیه و تعویض بشه.

مراقب باشید مایع خنک کننده پاشیده شده روی رنگ یا قطعات موتور و ...رو فورا با آب شستشو بدید چون برای رنگ و قطعات فلزی دیگه خورنده است .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ اسفند ۹۸ ، ۱۵:۱۵
م . طاهری