دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

کپی برداری و بازنشر مطالب من در این وبلاگ با ذکر منبع و نام نویسنده بلامانع است .

۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

دلایل فنی و الزامات گرم کردن اولیه warmup موتور

شنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۰۹ ق.ظ

اگر با موتور سرد بلافاصله پس از استارت زدن حرکت و از گرم کردن اولیه موتور قافل بشید چه اتفاقات بدی برای موتور خودرو میفته:

1- فلزات تشکیل دهنده و اجزاء موتور هنوز گرم نشدند و چون فلزات موتور پس از گرم شده تغییر سایز میدن (منبسط میشن) و خودروسازها شرایط بهینه کارکرد قطعات رو در دمای عملیاتی موتور نزدیک 100 درجه طراحی کرده اند ، قطعات موتور بهم فشار وارد کرده و به مرور و تکرار اینکار خیلی زودتر مستهلک میشن !!!

2-  روغن موتورها طوری ساخته میشن که در دمای عملیاتی موتور نزدیک 100 درجه سانتیگراد بهترین عملکرد رو داشته باشند و روغن سرد در موتور سرد بخوبی عمل روانکاری رو انجام نمیده و استهلاک سایشی قطعات فلزی بالا میره !!!

3-  چون در ابتدا موتور سرده احتراق کامل هم بخوبی در محفظه احتراق انجام نمیشه و دوده بیشتر تولید و اگر بلافاصله شروع به حرکت کنید با گاز دادن بازهم دوده زیادتری تولید و وارد کاتالیست کانورتر اگزوز شده و کاتالیست رو به مرور مسدود و خراب میکنه !!!

4- چون سنسورهای اکسیژن برای درست عمل کردن نیاز به حرارت بالایی دارند و تنها پس از گرم شدن کامل سنسور اکسیژن است که نسبت بهینه سوخت به هوا در موتور توسط ECU به درستی برقرار می‌شود سعی کنید حتما قبل از شروع حرکت یکی دو دقیقه نسبت به گرم کردن اولیه موتور خودرو اقدام کنید.(در فصول پاییز و زمستان بسته به برودت هوای محیط مدت زمان گرم شدن موتور و رسیدن آن به دمای عملیاتی کمی بیشتر طول میکشد)

نکته تکمیلی : به محض باز کردن سوئیچ استارت نزنید چون حداقل 3 تا 5 ثانیه زمان نیازه که فشار لوله های سوخترسانی توسط پمپ سوخت تامین بشه تا مدت زمان استارت زدن کاهش و کارکرد صحیح سوخترسانی موتور در چند ثانیه اولیه روشن شدن تضمین بشه .

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۹ ، ۱۱:۰۹
م . طاهری

چرا ترمز سوت میکشه ؟

پنجشنبه, ۸ خرداد ۱۳۹۹، ۰۸:۴۴ ق.ظ

1-تمام شدن لنت ترمز (سایش آهن بدنه لنت به آهن سطح دیسک) یا لبه دار شدن لبه بیرونی یا داخلی دیسک ترمز در اثر سایش و مرور زمان.

2- کثیف شدن سطح تماس لنت ترمز و دیسک و قرار گرفتن ذرات ریز بین این دو که هم باعث سایش نا متقارن و خط افتادن دیسک و لنتها میشه و هم تولید صدای اضافه میکنه ! (این سطوح خصوصا هنگام رانندگی در باران و گل و لای باید زودبزود شستشو و سرویس بشن)

3-زنگ زدگی سطح فلزی دیسک ترمز در اثر رطوبت موجود در هوا و شستشو و خصوصا در نتیجه عدم حرکت خودرو بمدت طولانی (خواب خودرو در پارکینگ ).

4-روان نبودن حرکت لنتها و کالیپر ترمز ، خصوصا زنگ زدگی و آلودگی محلهای اتصال و حرکت بازوی لنت ها با کالیپر و خشک شدن و روان نبودن پینهای کالیپر ترمز.

توضیح : در اثر زنگ زدگی و آلودگی محلهای اتصال و حرکت لنت ترمز و پینهای کالیپر زنگ زده و کثیف شده و کهنه میشن و باید حتما خصوصا موقع تعویض لنتها با برس سیمی و سمباده تمیز و با گریسهای مخصوص پایه مس (اتصالات بازوهای لنت) و پایه سیلیکون (پینهای کالیپر ترمز) روانکاری مجدد صورت بگیره .

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۸ خرداد ۹۹ ، ۰۸:۴۴
م . طاهری