دلایل فنی و الزامات گرم کردن اولیه warmup موتور
اگر با موتور سرد بلافاصله پس از استارت زدن حرکت و از گرم کردن اولیه موتور قافل بشید چه اتفاقات بدی برای موتور خودرو میفته:
1- فلزات تشکیل دهنده و اجزاء موتور هنوز گرم نشدند و چون فلزات موتور پس از گرم شده تغییر سایز میدن (منبسط میشن) و خودروسازها شرایط بهینه کارکرد قطعات رو در دمای عملیاتی موتور نزدیک 100 درجه طراحی کرده اند ، قطعات موتور بهم فشار وارد کرده و به مرور و تکرار اینکار خیلی زودتر مستهلک میشن !!!
2- روغن موتورها طوری ساخته میشن که در دمای عملیاتی موتور نزدیک 100 درجه سانتیگراد بهترین عملکرد رو داشته باشند و روغن سرد در موتور سرد بخوبی عمل روانکاری رو انجام نمیده و استهلاک سایشی قطعات فلزی بالا میره !!!
3- چون در ابتدا موتور سرده احتراق کامل هم بخوبی در محفظه احتراق انجام نمیشه و دوده بیشتر تولید و اگر بلافاصله شروع به حرکت کنید با گاز دادن بازهم دوده زیادتری تولید و وارد کاتالیست کانورتر اگزوز شده و کاتالیست رو به مرور مسدود و خراب میکنه !!!
4- چون سنسورهای اکسیژن برای درست عمل کردن نیاز به حرارت بالایی دارند و تنها پس از گرم شدن کامل سنسور اکسیژن است که نسبت بهینه سوخت به هوا در موتور توسط ECU به درستی برقرار میشود سعی کنید حتما قبل از شروع حرکت یکی دو دقیقه نسبت به گرم کردن اولیه موتور خودرو اقدام کنید.(در فصول پاییز و زمستان بسته به برودت هوای محیط مدت زمان گرم شدن موتور و رسیدن آن به دمای عملیاتی کمی بیشتر طول میکشد)
نکته تکمیلی : به محض باز کردن سوئیچ استارت نزنید چون حداقل 3 تا 5 ثانیه زمان نیازه که فشار لوله های سوخترسانی توسط پمپ سوخت تامین بشه تا مدت زمان استارت زدن کاهش و کارکرد صحیح سوخترسانی موتور در چند ثانیه اولیه روشن شدن تضمین بشه .