دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

کپی برداری و بازنشر مطالب من در این وبلاگ با ذکر منبع و نام نویسنده بلامانع است .

ریپ زدن موتور در دورهای پایین و در حالت درجا یک عیب شایع است که باید در اسرع وقت به آن رسیدگی و آنرا رفع نمود چون ممکن است نشانه‌ای از وجود مشکلات بزرگتر باشد.

هفتمین و هشتمین دلیل رایج برای بد کار کردن موتور خودروها کثیف شدن یا مسدود شدن یا یکطرفه باز ماندن دریچه PCV یا دریچه EGR می‌باشد .وظیفه PCV تخلیه کنترل شده گازهای کمپرس شده از سیلندرها به محوطه کارتر موتورو انتقال گازها به منیفولد هواست تا هم فشار محفظه کارتر بالا نرود هم گازهای آلاینده به منیفولد هوا برگشته و درون موتور سوخته و خارج گردد وظیفه EGR هم برگرداندن بخش کوچکی از گازهای خروجی اگزوز به منیفولد هوا برای کاهش آلایندگی سوخت است. وقتی دریچه PCV یا EGR کثیف شده یا کاملاً مسدود شود یا در اثر خرابی کاملا باز بماند فشار گازها در محفظه کارتر بالا رفته یا فشار ورود این گازها به منیفولد هوا کاهش یا افزایش میابد و در نتیجه سنسور فشار منیقولد هوا MAP اطلاعات اشتباه ارسال و نسبت سوخت به هوا توسط ECU به اشتباه از تنظیم خارج شده و موتور بد کار میکند یا گاها خاموش میشود. تنها راه اصلاح این نقص فنی تعویض دریچه ها یا تمیز کردن آنهاست. چون این دریچه ها در خودروهای بنزین سوز یا دیزلی به مرور زمان در اثر بخارات روغن دچار فرسودگی و آلودگی با رسوبات کربنی می‌شوند.

نهمین و دهمین دلیل بد کار کردن موتور خودرو در حالت درجا به ترتیب خراب بودن سنسور اکسیژن و نقص فنی یا کثیف شدن سنسور فشار هوای ورودی یا MAF می‌باشد. این سنسورها اطلاعات حیاتی را برای ایسیو موتور ارسال می‌کنند و از طریق تحلیل این‌ اطلاعات میزان نسبت سوخت به هوا تنظیم می‌شود بنابراین در صورتی که هر یک از این سنسورها دچار نقص فنی باشند یا کثیف شده باشند نسبت سوخت به هوا از تنظیم خارج شده  و موتور اصطلاح ریپ میزند. بررسی نقص فنی یا خرابی این سنسورها  توسط دستگاه دیاگ و روش‌های تخصصی دیگر امکان‌پذیر است و تمیز کردن این سنسورها به صورت دوره‌ای می‌تواند به عدم بروز مشکل کمک کند.

یازدهمین دلیل بد کار کردن موتور در حالت درجا نبود کمپرس کافی درون یک یا چند سیلندر در سیکل احتراق است. این مشکل معمولا در خودروهایی که کارکرد بالا دارند در اثر سایش و فرسودگی رینگ‌ها یا فرسودگی سوپاپ‌ها اتفاق می‌افتد و باعث می‌شود که کمپرس لازم درون سیلندر برای احتراق ایجاد نشود بنابراین داخل یک یا چند سیلندر احتراق ناقص روی داده و موتور دچار لرزش و ریپ زدن می‌شود. بهترین راه تشخیص این عیب استفاده از دستگاه تست کمپرس موتورروی تک تک سیلندرهاست. این تست در تعمیرگاه‌های مجهز انجام شده و در صورت تشخیص کمبود کمپرس در یک یا چند سیلندر موتور نیاز به تعمیر اساسی خواهد داشت. با وجودی که عجیب به نظر می‌رسد اما این مشکل در خودروهای نو هم در اثر نقص فنی بروز می‌کند و بسیار شایع است و ناگفته پیداست که هزینه تعمیر این مشکل فنی با توجه به نوع مشکل معمولاً بالاست و در موقع خرید خودروی دست دوم باید به دقت به آن توجه داشت .

در خاتمه یادآوری می‌شود که استفاده از دستگاه عیب یاب دیاگ در تشخیص بسیاری از عیوب فوق ذکر به شما کمک خواهد کرد چرا که می‌توانید توسط این دستگاه عیوب رایج را به درستی شناسایی کرده و مستقیم به سراغ منشأ عیب بروید و در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی کنید. البته استفاده از دستگاه‌های عیب یاب در کنار تجربه و تخصص کاری مکانیک تنها راه تشخیص صحیح مشکلات موتور خودرو خصوصاً در خودروهای امروزی است.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳/۰۱/۱۶
م . طاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی