دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

کپی برداری و بازنشر مطالب من در این وبلاگ با ذکر منبع و نام نویسنده بلامانع است .

Low Fuel Pressure - دلایل و نشانه‌های کمبود فشار سوخت رسانی

سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳، ۱۲:۰۵ ب.ظ

علائم مختلفی در اثر کاهش فشار سوخت ورودی به موتور ممکن است مشاهده شود از جمله عدم واکنش صحیح پدال گاز- کاهش قدرت و کارایی و بد کار کردن موتور یا خاموش شدن بی‌موقع آن که معمولا با روشن شدن چراغ چک انجین روی داشبورد همراه میشود.

موتور خودرو برای اینکه به درستی و با قدرت کار کند به فشار سوخت دائم و منظم احتیاج دارد . در اغلب موارد هرگونه تاخیر در افزایش دور موتور موقع فشردن پدال گاز نشانه‌ای از وجود نقص در فشار سیستم سوخت رسانی است. علاوه بر آن خودرو به درستی و به طور منظم شتاب نمی‌گیرد یعنی خودرو به درستی شروع به حرکت می‌کند اما در موقعی که به پدال گاز فشاربیشتر وارد می‌کنیم به طور منظم و یکنواخت سرعت نمی‌گیرد. در اغلب موارد استارت اولیه موتور هم با سختی و با چند بار استارت زدن باید انجام شود.

درخودروهای مدرن امروزی سنسور فشار سوخت میزان فشار لازم را به طور هوشمندانه کنترل می‌کند و در صورت تشخیص هرگونه اختلال در فشار سوخت چراغ چک انجین روشن خواهد شد و کد خطای P0190 مشاهده میشود.

کمبود فشار سوخت بر تعادل نسبت سوخت به هوا  موتور تاثیر منفی گذاشته و معمولاً موتور با هوای بیشتر و سوخت کمتر کار می‌کند در نتیجه محفظه احتراق موتور خودرو به شدت داغ شده و از قدرت اولیه موتور به شدت کاسته می‌شود. پس هر بار که احساس کردیم قدرت موتور خودرو مثل سابق نیست باید به سرعت فشار سیستم سوخت رسانی را کنترل کنیم.

نقص یا فرسودگی در پمپ سوخت یا وجود گرفتگی یا اختلال در فیلتر سوخت به همراه مشکلات موجود در مجاری سوخت رسانی به موتور از جمله گرفتگی یا خرابی لوله‌ها یا خرابی رگولاتور تنظیم کننده فشار سوخت همگی می‌توانند از دلایل اصلی کاهش فشار سوخت ورودی به موتور باشند.

سنسور کنترل فشار سوخت معمولاً در کنار ریل سوخت انزکتورها نصب شده و میزان فشار را کنترل می‌کند بنابراین باید ابتدا مطمئن شد که این سنسور به درستی کار می‌کند. سپس تک تک انژکتورهای موتور بایستی از نظر گرفتگی یا نشتی تست و ارزیابی شود. لوله‌های سوخت رسانی معمولاً در اثر صدمات مکانیکی یا زنگ زدن دچار اختلال و گرفتگی می‌شود

برای کنترل میزان فشار سوخت ورودی به موتور بهترین راه استفاده از دستگاه فشارسنج مخصوص این کار که روی ریل سوخت بسته می‌شود می‌باشد این دستگاه می‌تواند فشار سوخت را موقع استارت زدن نشان داده و هرگونه نوسان غیر طبیعی در این میزان فشار نشانه کافی برای تشخیص مشکلات در سیستم سوخت رسانی است.

نکته و سوال نهایی اینجاست آیا با وجود نقص در فشار سوخت رسانی می‌توان همچنان مدتی با خودرو رانندگی کرد؟

جواب این سوال قطعاً منفی است چرا که هرگونه نقص در سیستم سوخت رسانی باعث اختلال در نسبت سوخت به هوا و رقیق شدن سوخت در سیلندرموتور شده و موتور خودو به شدت داغ می‌کند بنابراین در رفع این نقص فنی بسیارمهم در اسرع وقت اقدام کنید!!!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳/۰۱/۲۸
م . طاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی