دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

کپی برداری و بازنشر مطالب من در این وبلاگ با ذکر منبع و نام نویسنده بلامانع است .

بد کار کردن و ریپ زدن درجا در موتورخودرو یک عیب شایع است که باید در اسرع وقت به آن رسیدگی و آنرا رفع نمود چون ممکن است نشانه‌ای از وجود مشکلات بزرگتر باشد.

نخستین ویکی از مهمترین بخش های مقصر ماجرا دریچه گاز موتور است که وظیفه آن تنظیم هوای ورودی به موتور می‌باشد این دریچه معمولاً به صورت خودکار تحت نظارت ecu عمل کرده و در صورتی که به مرور زمان در اثر ورود گرد و خاک رطوبت یا آلودگی کربنی کثیف شود می‌تواند در عملکرد خود در تنظیم هوای ورودی به موتور دچار نقصان شده و این نقص باعث ریپ زدن موتور شود و راه حل این موضوع تمیز کردن دریچه گاز به صورت دوره‌ای است . در برخی شرایط دریچه گاز برقی علاوه بر تمیز کردن نیاز به کالیبره کردن مجدد و پارامتر دهی به ecu خواهد داشت که با دستگاه دیاگ یا بدون آن با روشهای خاص هر خودرو براحتی قابل انجام است.

دومین عامل مهمی که باعث بد کار کردن موتور در حالت درجا و ریپ زدن می‌شود مشکل در انژکتورهاست به عنوان نمونه ممکن است انژکتورها در اثر آلودگی‌های مختلف موجود در سوخت کثیف شوند و یا  دچار نقص فنی باشند در این صورت میزان پاشش سوخت دچار نقصان شده  باعث ریپ زدن موتور می‌شوند. چون هر یک از انژکتورها یک سیلندر را از نظر سوخت تامین می‌کنند بنابراین نقص در یک انژکتور باعث بد کار کردن و بروز لرزش در موتور خواهد شد. بهترین راه برای تشخیص عیوب انژکتورها استفاده از دستگاه دیاگ و تشخیص نقص میزان پاشش هر یک از انژکتورها در هر یک از سیلندرهاست . در این حالت دستگاه دیاگ میزان پاشش سوخت هر یک از انژکتورها را به طور انفرادی نشان می‌دهد و مقایسه آنها با یکدیگر می‌تواند راهنمای خوبی برای عیب یابی و تشخیص انژکتور مشکل‌دار باشد. تمیز کردن یا تعویض انژکتور خراب باعث رفع این مشکل می‌شود.

سومین دلیل مهم دیگر برای ریپ زدن و بد کار کردن موتور شمع کثیف یا معیوب است. مشکلات دیگر موتور خودرو از جمله تنظیم نبودن سوخت موتور و نا ترازی میزان سوخت مصرفی یا روغن سوزی باعث کثیف شدن زود هنگام شمع‌های خودرو شده و در نتیجه خودرو دچار حالت ریپ زدن می‌شود. شمع کثیف یا معیوب نمی‌تواند جرقه لازم را برای انفجار داخل سیلندر تامین کند در نتیجه یک یا چند سیلندری که مشکل شمع معیوب داشته باشند با مشکل روبرو شده و موتور خودرو دچار لرزش می‌شود. تعویض شمع خودرو در دوره‌های زمانی توصیه شده یا کیلومترهای مشخص می‌تواند به کاهش این مشکل کمک شایانی کند البته انتخاب شمع مناسب برای هر موتور نیز از پارامترهای اساسی در عدم بروز مشکل خواهد بود. 

ناگفته پیداست که عیوب دیگر موتور از جمله روغن سوزی و تنظیم نبودن پاشش سوخت  نیز باید به سرعت مورد رسیدگی قرار گیرد چون باعث از بین بردن شمع‌ها یا کثیف شدن آنها می‌شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳/۰۱/۱۵
م . طاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی