دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

کپی برداری و بازنشر مطالب من در این وبلاگ با ذکر منبع و نام نویسنده بلامانع است .

۳ مطلب در آذر ۱۳۹۸ ثبت شده است

  1. تست استال : برای تشخیص سلامت گیربکس اتومات و تورک کانورتر در خودرو روشن و گرم شده ترمز دستی کشیده و پای چپ روی ترمز خودرو کاملا ساکن قرار داره ، سپس وضعیت دنده خودرو یکبار در حالت درایو D و در تست بعدی در حالت ریورس R قرار داده و در هر یک از این حالتها حداکثر بمدت 2 ثانیه پدال گاز رو تا انتها فشار میدیم و فورا رها میکنیم . در این حالت در گیربکس سالم دورموتور نباید از 1800 تا 2000 دور بر دقیقه بالاتر بره ، در غیر اینصورت گیربکس یا تورک کانورتر نقص فنی داره !

چون اینکار باعث گرم شدن زیاد گیربکس میشه نباید این تست رو زیاد انجام داد و صرفا یه وسیله تشخیصی در زمانهائیه که به سلامت گیربکس اطمینان نداریم .

  1. تست پس روی گیربکس اتومات : خودرو را در رمپ یا شیب 18 درجه یا بالاتر یکبار بطرف جلو یکبار بطرف عقب قرار داده و بدون گاز دادن پدال ترمز رو رها میکنیم . خودرو اتومات باید بمدت پنج ثانیه در مقابل پس روی چه بطرف جلو در دنده عقب و چه بطرف عقب در دنده جلو مقاومت کنه یا در بهترین حالت بطرف جلو در حالت D یا بطرف عقب در حالت R حتی در شیب حرکت کنه !

در غیر اینصورت گیربکس یا تورک کانورتر مشکل داره البته ممکنه روغن گیربکس کیفیتش رو از دست داده باشه و با تعویض اون این مشکل حل بشه .

توجه داشته باشید که کیفیت روغن دنده در گیربکسهای اتوماتیک از اهمیت بسیار بالائی برخورداره و باید نسبت به تعویض بموقع وکیفیت روغن گیربکس دقت بالائی صرف کرد و گرنه خرج تعمیر این قسمتها بسیار بالاست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۸ ، ۱۸:۴۱
م . طاهری

اسب بخاراز حاصل ضرب گشتاور در دور موتور به دست میاد .

برای اینکه با یک خودرو از یک نقطه با سرعت بیشتر به نقطه دوم برسیم نیاز به قدرت یا همون اسب بخار بیشتر داریم و باید دور موتور یا گشتاور یا هردو بالاتر ببریم .

به زبان ساده تر برای اینکه سرعت و قدرت بیشتری در اختیارمون باشه یا باید موتور و گیربکس بزرگتر و قویتری در اختیار داشته باشیم یا با افزایش دور موتور و تغییر ساختار و فشار آوردن به موتور کوچکتر به اسب بخار لازمه دست پیدا کنیم .

اما راههائی عملی افزایش دادن اسب بخار تولیدی یک موتور بدون تغییر اندازه و ساختار داخلی اون چیه و چه کارهائی از دست ما ساخته است ؟

 

1-خنک کردن هرچه بیشتر هوای ورودی به موتور و نصب فیلترهای هوای حرفه ای موتور که در مقابل عبور هوا به موتور کمترمقاومت ایجاد میکنند.

2-نصب اگزوزهای High Performance و بزرگتر با امکان تخلیه بهتر گازهای خروجی از موتور و استفاده از میل سوپاپهای با کارائی بالاتر VVT.

3-نصب کیتهای Nitros یا Water Injection در کنار توربوشاژر یا سوپر شارژر بمنظور تامین هوای بیشتر برای موتور و خنک کردن هوای ورودی به سیلندرها .

4- تغییردر برنامه ای سی یو موتور یا  Reflash کامپیوتر خودرو و دستکاری داده ها بمنظور بالابردن گشتاور و اسب بخار و مسافت پیموده شده.

5-استفاده از بهترین نوع بنزین در دسترس و تعویض بموقع فیلترها و شمعها و استفاده از بهترین روغن موتور و روغن گیربکس در دسترس مطابق نیازهای خودرو بمنظور روانکاری بهتر و کاهش اصطکاک.

6-بکاربردن تایرهای حرفه ای بمنظور چسبندگی بهتر به جاده و کاهش وزن خودرو.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آذر ۹۸ ، ۱۵:۳۱
م . طاهری

رینگ آلومینیومی بدلیل زیبائی ظاهری بخش بیرونی و دقت و ظرافت در ساختشون هرگز از لبه بیرونی بالانس نمیشن بلکه افزودن وزنه و بالانسینگ فقط از سطوح داخلی و لبه داخلی رینگ و پس از باز گردن چرخ از روی خودرو صورت میگیره پس بالانس روکار اصولا برای رینگ آلومینیومی امکانپذیر نیست و اگر کسی اینکارو انجام بده از نظر فنی اشتباه بزرگی مرتکب شده !
نکته دوم : گاها بدلیل کثیف شدن زیاد سطح داخلی رینگ و گل و لای و روغن و چسبندگی ها .... بالانس رینگ آلومینیومی بهم میخوره و باید سطوح داخلی این رینگها پس از باز کردن چرخ هرچند وقت یکبار با شوینده و برس کشیدن شستشو بشه تا تایر آنبالانس نشه .

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۳ آذر ۹۸ ، ۰۸:۵۹
م . طاهری