دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

کپی برداری و بازنشر مطالب من در این وبلاگ با ذکر منبع و نام نویسنده بلامانع است .

متاسفانه این مطلب اشتباه در مورد عدم لزوم گرم کردن اولیه موتور اونقدر در بین مردم و سایتها دست به دست شده که بصورت یک امر درست و عادی ، حتی بین برخی مکانیکهای خودرو در اومده . خدا رو چه دیدی شاید اونهائی که میدونن و چیزی نمیگن هدفشون این باشه که ماشینها زودتر از موعد نیاز به تعمیر پیدا کنن و شغلشون پر رونق تر بشه !!!

در مجموع درست نیست از هیچ نوع وسیله نقلیه موتوری قبل از اینکه به دمای عملیاتی برسه استفاده کرد خصوصا وقتی هوا سرد باشه .
دمای عملیاتی یعنی بدنه سیلندر و پیستون و بلوک موتور و همچنین گیربکس گرم بشن و به دمائی برسن که بهینه تر کار کنن .
چون فلزات و قطعات متحرک موتور پس از گرم شدن تغییر سایز میدن و قطعات بهتر و فیت تر کنار هم حرکت میکنن و روانکارها هم در دمای عملیاتی بهتر عمل میکنن .

یک نکته در خاتمه : تقاوت در خودروهای کاربراتوری و انژکتوری صرفا در نحوه تامین سوخت موتور اوناست و نمیشه گفت خودرو کاربراتوری نیاز به گرم کردن داره و انژکتوری نداره .
ضمنا گرم کردن به این معنا نیست که مدت زیاد موتور خودرو درجا کارکنه بلکه همینکه دورموتور به حالت عادی نزدیک بشه و موتور احیانا لرزش و سروصدای اولیه رو نداشته باشه  میشه فهمید موتور گرم شده مثلا در مورد ام جی 360 دور موتور آرام بدون گاز دادن 750 تا 800 دور در دقیقه است .

کسی که اغلب با موتور سرد حرکت کنه بعلت مواردی که گفتم استهلاک ماشینش رو بالاتر برده و بیشتر باید آقای مکانیک رو ملاقات کنه و همچنین کسی که دایم از ماشینش در مسافتهای کوتاه شهری استفاده کنه و اجازه گرم شدن کامل به موتور و روغن موتور نده هم همین بلا سرش میاد .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۱/۲۸
م . طاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی