دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

کپی برداری و بازنشر مطالب من در این وبلاگ با ذکر منبع و نام نویسنده بلامانع است .

در مورد نحوه عملکرد توربو و تشخیص مشکلات اون سئوالات زیادی پرسیده میشه ، بنده سعی میکنم بصورت خیلی ساده مکانیزم عملکرد این قطعه turbocharger رو در ام جی 360 توضیح بدم تا در شناخت و عیب یابی کمکتون کنه و بتونید عیب توربو رو از سایر عیوب جدا کنید .
با این فرض شروع میکنم که همه دوستان میدونن که توربوشارژر با گازهای داغ خروجی موتور خودرو به گردش در میاد و از انرژی این چرخش برای چرخوندن کمپرسور خودش و فشرده سازی هوا و تزریق به موتور استفاده میکنه (حتما اصطلاح سیستم پرخوران رو شنیدید که ترجمه فارسی توربوشارژره)

1- در بخش داغ توربو یعنی توربین که گازهای خروجی موتور ازش عبور میکنه دریچه ای فلزی به نام wastegate وجود داره که وقتی توربو فعال نیست همیشه بازه و گازهای اگزوز از اون طریق تخلیه میشه و بهمین دلیل برای چرخش پره های توربین توربو گازهای خروجی اگزوز فشار کافی نداره .


2-یک قطعه دارای اهرم کشنده بنام actuator به بسته شدن این دریچه کمک میکنه تا گازهای اگزوز به بیرون تخلیه نشه و به مسیر پره های توربو هدایت و فشار بوست توربو بالابره و توربو فعال بشه.


3-چیزی که مکش یا خلا، لازم رو برای فعال کردن اکتویتور و بستن دریچه وست گیت فراهم میکنه مکش هوا توسط خود موتور خودروست .
4-بین خلا، تولید شده توسط موتور و اکتویتور قطعه دریچه برقی یا دریچه کنترل الکترونیکی بنام سلونوئید بوست کنترلر یا Boost Pressure Control Valve قرار گرفته که تحت فرمات کامپیوتر خودروست .

در نتیجه در دور موتور خاصی که برای موتور تعریف شده این سیستمها دریچه وست گیت رو میبندن و توربو فعال میشه اما اگر نشتی در اتصالات لوله های هوای توربو تا موتور و لوله های خلا، متصل به بوست کنترلر اتفاق بیفته یا بوست کنترلر خراب شه یا کامپیوتر خودرو بخاطر نقص فنی حاد موتور و گیربکس قطعه بوست کنترلر رو غیر فعال کنه دریچه وست گیت بسته نمیشه و بوست توربو بالا نمیره و عملا مردم میگن ماشین دچار افت توان شده

پس فراموش نکنید که لوله های هوائی که از دریچه گاز (محل مکش موتور) و بدنه کمپرسورتوربو (محل تولید فشار منفی) و کلا لوله های متصله توربو اگر نشتی داشته باشه حالا هرجا .... خلا، از بین میره و مکانیزم مختل میشه .
لوله های باریک متصل شونده به بوست کنترلر انتقال دهنده فشار خلا، هستن
و خود بوست کنترلر شیر برقی باز و بسته کننده جهت تنظیم میزان خلا، و در نتیجه تنظیم میزان بستن یا باز شدن دریچه تخلیه wastegate .

یه نکته کاربردی :
برای تشخیص نشتی هوا در لوله ها از دستگاه دودزا که دود غلیظ تولید و با فشار بداخل لوله ها میدمه استفاده میشه و برخی مکانیکها از دود سیگار برای تشخیص نشتی لوله های هوا استفاده میکنن ....
خنده داره اما هست ...!!!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۱/۲۱
م . طاهری

turbocharger

نظرات  (۲)

سلام

بسیار مختصر و مفید چندین مقاله ی فارسی و انگلیسی در مورد عملکرد دریچه وست گیت دیده بودم 

این واقعا بهترینش بود, دست شما درد نکن.  

سلام ممنون داداش بخاطر اطلاعات مفیدت لذت بردم و استفاده کردم و به نظرم اگه بتونی نقشه تشریح قطعات رو هم قرار بدید عالی میشه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی