دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

کپی برداری و بازنشر مطالب من در این وبلاگ با ذکر منبع و نام نویسنده بلامانع است .

استفاده صحیح از زنجیر چرخ

جمعه, ۲۴ آبان ۱۳۹۸، ۰۹:۵۶ ق.ظ

بستن زنجیر چرخ در جاده های برفی و یخبندان ها از اهمیت بالائی در حفظ امنیت و چسبندگی به جاده برخوردار است . هر چند در نقاط  بسیار سردسیر و برفگیر بهتره از لاستیک زمستانی و  میخ دار بجای زنجیر استفاده کرد اما در کشور ما که با برف و یخ دائم روبرو نیستیم لزوم بستن موقت زنجیر چرخ ما رو به طرف استفاده از زنجیر چرخهای مدرن هدایت میکنه .

همونطوریکه همه میدونید زنجیر چرخ باید روی محور انتقال دهنده قدرت موتور نصب بشه مثلا در خودروهای دیفرانسیل جلو روی چرخهای محور جلو و در خودروهای دیفرانسیل عقب روی چرخهای محور عقب و در خودروهای دو دیفرانسیل 4WD در هر دو محور یعنی 4 چرخ .

زنجیر چرخها انواع فلزی ، پلیمری و پارچه ای و ... متنوعی دارند و بهترینشون اونایی هستند که به سهولت و در زمان کم در شرایط سخت بر روی چرخ بسته و باز شوند و به جلوبندی و لاستیک آسیب کمتری برسونند و عمر مفید بالاتری هم داشته باشند .

زنجیر چرخهای فلزی عمرمفید خوبی دارند اما به لاستیک و رینگ و جلوبندی و خود جاده خسارت میزنند و بستن و باز کردنشون هم سخت و دشواره (خصوصا وقتی هوا بسیار سرد و برفی و جاده لغزنده و دستها یخ کرده باشه).

انواع مدرنی از زنجیر چرخهای  پلیمری با طول عمر بسیار بالا و سهولت نصب وجود داره که معمولا بصورت کمربند BELT از داخل شیار های رینگ اسپورت تایر رو در بر میگیرند و در روی رینگ قفل میشن . باز و بستشون بسیار راحت و خسارتی به تایر یا جلوبندی یا جاده نمیزنند اما روی هر نوع رینگی خصوصل رینگهای فولادی قابل استفاده نیستند .

حرکت خودرو با زنجیر چرخ باید بسیار آرام صورت بگیره و انتخاب زنجیر چرخ مناسب بستگی به نوع خودرو و سایز تایر و نوع رینگش داره .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۸/۲۴
م . طاهری

زنجیر چرخ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی