دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

کپی برداری و بازنشر مطالب من در این وبلاگ با ذکر منبع و نام نویسنده بلامانع است .

گرم کردن خودرو قبل از شروع حرکت warm up

جمعه, ۲۴ آبان ۱۳۹۸، ۰۹:۵۹ ق.ظ

گرم کردن خودرو قبل از شروع حرکت Warm Up یه کار بسیار ضروری در همه خودروها خصوصا در مدلهای مجهز به توربوشارژه تا روغن موتور به دمای عملیاتی برسه و روانکاری درست صورت بگیره و از استهلاک پیشگیری بشه.

بسته به سرمای هوا گرم کردن موتور خودرو بیشتر طول میکشه و بهترین نشونه اینکه موتور آماده حرکته پایین اومدن دور موتوره .(در استارت اولیه با موتور سرد توسط فرامین ECU اندکی سوخت اضافه به سیلندر تزریق میشه و دور موتور بالا میره تا هم استارت سرد بهتر صورت بگیره و هم موتور کمی با دور موتور بالاتر کارکنه و زودتر گرم بشه).

در مورد توقف با موتور روشن چیزی که برخی رو نگران میکنه داغ شدن بیش از حد موتور و گیربکس و اگزوزه که البته سیستم خنک کننده ماشینها طوری طراحی شده که حرارت تولیدی رو دفع کنه و موتور مشکلی از بابت کارکرد درجا حتی برای ساعتها کار درجا نداشته باشه و حتی فاصله اگزوز تا شاسی هم عایق بندی شده و نگرانی از این بابت هم وجود نداره .

پس از warm up اولیه موتور بهتره یکی دو کیلومتر آرام رانندگی کرد تا روغن دنده  گیربکس هم گرم بشه و به دمای مطلوب عملیاتی برسه خصوصا در خودروهای دنده اتومات که فرایند تعویض دنده اونا هیدرولیکی و وابسته به روغنه و اگر روغن دنده سرد باشه ممکنه گیربکس درست عمل نکنه یا تقه بزنه و در نهایت آسیب ببینه .

گرم کردن اولیه موتور در مناطق معتدل و گرمسیر و فصول گرم سال ممکنه به 30 ثانیه زمان نیاز داشته باشه اما در مناطق سردسیر و زمستان های سرد (دمای زیر صفر) این زمان بسته به دمای محیط باید حتما افزایش پیدا کنه .

نکته بسیار مهمی که همه باید بدونن اینه که با موتور سرد حین و پس از استارت اولیه به هیچ عنوان نباید گاز داد چون ضمن تزریق سوخت زیاد توسط انژکتور به موتور در حالتی که امکان سوزاندن همه این سوخت وجود نداره پدیده ورود سوخت به داخل کارتر و روغن موتور همراه کمپرسهای اولیه و خراب شدن روغن موتور پیش میاد.

ضمنا اگه به موتور سرد گاز اضافه داده بشه چون بدنه موتور سرده و مقداری رطوبت در هوای کمپرس شده به محفظه داخلی موتور (کارتر) وجود داره رطوبت این هوا تبدیل به مایع (آب) میشه و ترکیب آب با روغن هم مثل ترکیب بنزین با روغن باعث خرابی روغن و تولید لجن در کارتر زیر موتور میشه (روغن موتور به لجن مبدل میشه) .

مشخصه که چنین پدیده هائی با خراب کردن روغن موتور چقدر استهلاک موتور رو بالا خواهد برد !!!

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۸/۲۴
م . طاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی