دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

دانستنیهای فنی خودرو

تجربیات فنی و دانستنیهای مهم تعمیر و نگهداری خودرو

کپی برداری و بازنشر مطالب من در این وبلاگ با ذکر منبع و نام نویسنده بلامانع است .

اطلاعات ضروری رانندگی در فصل سرما

يكشنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۸، ۰۹:۳۹ ق.ظ

در نگاه اول شاید به نظر برسه سردشدن هوا برای خودرو مفیده چون دیگه نیازی به استفاده از ایرکاندیشن نیست و خنک شدن موتور و گیربکس و ... با هوا بهتر انجام میشه و رنگ و قطعات پلاستیکی داشبورد از گرمای شدید وتابش آفتاب در امانند اما در واقع سرما مشکلاتی رو هم برای خودرو بوجود میاره .

 

1-اولین مشکل ناشی از سردشدن هوا برای باطری پیش میاد چون الکترولیت باطری در دماهای پائین فعالیت شیمیائی کمتری داره و در نتیجه باطری شدیدا با افت توان روبرو میشه. پس اگر باطری یا دینام ضعیف باشه به محض سرد شدن هوا خودشو نشون میده و ماشین استارت نمیخوره و هزارجور مشکل الکترونیکی دیگه برای خودرو پیش میاد.(قبل از شروع فصل سرما حتما باید دینام و باطری چک و بازدید بشه) .

 

2-دومین مشکل ناشی از سردشدن هوا بالا رفتن ویسکوزیته یا غلضت روغنهای روان کننده موتور و گیربکسه. هرچند روغنهای امروزی مالتی گرید هستند و در محدوده های دمائی بیشتری غلظت و قابلیت روانکاریشون حفظ میشه اما بازهم باید بدونیم که روغن در سرما غلظت بالاتری داره و برای رسیدن به دمای عملیاتی و روانکاری درست نیاز به گرم کردن داره. یعنی مدت زمان گرم کردن خودرو پیش از شروع حرکت یا شتابگیری در سرما باید به تناسب شدت سرمای هوا افزایش پیدا کنه .

ضمنا هرگونه نقص در غلظت یا کیفیت ضد یخ موجود در مایع خنک کننده موتور باعث یخ زدگی مایع و بروز مشکلات عدیده از جمله ترک خوردن مجاری و بلوک بدنه موتور خواهد شد .

 

3-سومین نکته منفی سرما بالارفتن غلظت روغن هیدرولیک داخل کمک فنرهای سیستم تعلیق و سفت و سخت شدن لاستیکهای ضربه گیر و پلاستیکها مثل دسته موتور و نوار دور درها و روکش داشبورد و درها وسیستم تعلیق و سفت و سخت ترشدن تایرهای خودروست. رانندگی با سرعت کم در ابتدای حرکت به گرم شدن تدریجی تایرها و کمک فنرها کمک میکنه اما بطور کل در سرما ماشین خشکتر به نظر خواهد رسید و سروصدای جلوبندی و بخشهای تزئینی اطاق بیشترمیشه.

 

4-سرما اگه با رطوبت بشکل بارون و برف و گل و لای هم همراه بشه قاتل بدنه و رنگ خودروست. در برخی شرایط که جاده ها بخاطر برف نمک پاشی وشن پاشی میشن این مشکل چندبرابر میشه . ترمیم فوری قسمتهای آسیب دیده رنگ و شستشوی گاه بگاه زیربندی و تایرها و گلگیرها از گل و لای و نمک باعث جلوگیری از پوسیدگی بدنه و سایر قطعات جلوبندی میشه .

 

5-چون سخت شدن لاستیک تیغه برف پاک کنها در سرما اجتناب ناپذیره و سفت و سخت شدن تیغه برف پاک کن با حرکت روی شیشه کثیف به شیشه و تیغه برف پاک کن آسیب میزنه . لازمه شیشه جلو همیشه توسط راننده تمیز نگه داشته بشه. لازمه همیشه از مایع شیشه شوی ضد یخ داخل منبع شیشه شو استفاده کنیم تا از یخ زدگی موتور ونازل شیشه شو جلوگیری بشه.

 

6-در اثر سرما بخار آب موجود در هوا داخل باک خودرو تبدیل به مایع میشه و مقداری آب داخل باک بوجود میاد. این آب بخاطر وزن بیشتر نسبت به بنزین در کف باک انباشته میشه و گاهی خصوصا اگر باک تا انتها خالی بشه بشدت به سیستم سوخت رسانی و موتور راه پیدا میکنه و باعث خسارت و ریپ زدن موتور میشه . بهتره همیشه و خصوصا در فصل سرما باک بنزین رو پر نگه داریم .

 

7-سرما و رطوبت همراه با برف و بارون و یخبندان باعث کاهش قدرت ترمزگیری لنتها و کاهش چسبندگی تایرها با جاده هم میشه. باید بیشتر مراقب رانندگی در این فصول سال باشیم .

 

8-خوشبختانه سرما و بالارفتن رطوبت نسبی هوا اثر خوبی روی کاهش پدیده خودسوزی بنزین یا ناک داره پس موتور خودروها در فصول سرد سال درصورتی که به درستی در ابتدای حرکت گرم بشن سالم تر کار خواهند کرد . اما استارت اولیه با موتور سرد اندکی با مشکل روبرو میشه اما اگر از شمع مناسب و سالم و روغن موتور باکیفیت استفاده کنیم این مشکل اصلا به چشم نخواهد اومد . (روغن موتورهای بی کیفیت در این شرایط با لرزش شدید موتور در استارت سرد خودشونو نشون خواهند داد)

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۸/۱۲
م . طاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی